En garde...

Jag har blivit utmanad av Marianne. Sådant kan jag naturligtvis inte motstå. Handsken är kastad, sekonderna är redo och här kommer...

Sju sanningar om mig.
Kejrå, jag kanske försökte dramatisera det en aning. Men det är bara för att det inte finns några speciellt spännande sanningar att skriva om mig.

Sjuk dygnsrytm
Jag är extremt morgontrött och försover mig ofta. Jag har försovit mig till intervjuer, till första dagen på nya jobbet, till mitt bröllop och till resor. Genom rent heroiska ansträngningar och stress hann jag visserligen både till resorna och till vigseln. Men detta är en källa till ständig ångest för mig. Min mest kreativa och produktiva period på dygnet inträffar för det mesta strax efter tio på kvällen. Vilket inte alls överensstämmer med rytmen i resten av samhället.

Jag tappar hår
Jag tappar faktiskt mer hår än vad som borde vara mänskligt möjligt utan att bli flintskallig. Att laga mat utan att ha håret uppsatt är helt omöjligt och jag kan inte låna någons dator utan att bli avslöjad eftersom stolen omedelbart blir full av hårstrån. Det enda positiva med detta är att jag garanterat kommer att avhålla mig från att begå brott. Jag skulle ju bli avslöjad direkt även av den mest klantige brottsplatstekniker.

Jag kan inte gå i högklackade skor
Jag är lång. Det har jag säkert alltid varit, men det slog mig egentligen inte förrän jag började i en ny klass i högstadiet och insåg att alla söta killar var minst 10 centimeter kortare än jag. Ballerinaskor på! Skor med klackar var inte ett alternativ. Istället tillbringade jag min tonårstid med att tänka ut strategier för att se kortare ut och metoder för att gå upp i vikt. Vilket förstås inte gjorde någon nytta alls. Det hade varit bättre om jag hade övat mig på att gå i högklackat. Jag har fortfarande inte lärt mig.

Jag är rädd för ubåtar
Fråga mig inte varför. Men jag tycker att det är något outsägligt skrämmande med djupa vatten och ubåtar. Jag skulle säkert klara av att gå in i en ubåt som låg vid kaj, men jag skulle inte tycka om det. Och bara tanken på att vara inuti en ubåt som är under vatten får mig att rysa över hela kroppen. När andra skrämmer upp sig själva över hajar när de badar så funderar jag mer över ubåtar. Vilket förstås är rent fantastiskt löjligt. Jag vet att det inte finns några ubåtar i Delsjön.

Jag kräks av glögg
Dricker jag mer än 6-7 cl glögg så mår jag riktigt illa. Har jag otur så spyr jag. Det mystiska är att jag tycker att det smakar okej. Det är min kropp som inte kommer överens med detta varma kryddade rödvin. Detta är ett obefintligt problem under 11 av årets månader, men ett stort problem under den tolfte.

Jag har minne som en guldfisk
Jag har otroligt svårt att känna igen människor och lära mig deras namn. Jag går glatt förbi kunder som jag suttit i möte med dagen innan, utan att ha en aning om det. Det är inte ointresse ? det är oförmåga. För att motverka det otrevlig intrycket så har jag odlat en aningen närsynt tankspridd uppsyn.

Jag slänger presenter
Jag fäster mig märkligt lite vid ting. Jag kan inte komma på någon sak som jag skulle bli riktigt ledsen om den gick sönder eller försvann. Nu talar jag känslomässigt alltså. Foton, minnen från barndomen, prydnadssaker, bröllopspresenter - jag har slängt massor. En del har jag sparat för att det känns som att man ska göra det. Men helt ärligt så tror jag inte att jag skulle sakna en enda pryl om allt brann upp. När jag har haft inbrott har jag heller aldrig känt något obehag av att någon har varit inne och rotat bland mina saker. Jag har bara varit sur för att jag har behövt byta lås och kontakta försäkringsbolag.

Okej. Jag vet inte om det var några intressanta sanningar precis. Men, det här är vad ni får.
Jag utmanar alla som läser detta att själva avslöja 7 saker om er. Om ni inte har gjort det förut alltså. Och om ni har lust! Lämna ett meddelande i så fall!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Vad märkligt, jag har hela tiden tänkt mig att du är just lång och smal. :-)

Ubåtar, ja. Jag är väl inte precis rädd för dem, men undrar hur folk kan vara så jämra korkade att de väljer att jobba ombord på dem. Det är ju självklart att det verkligen är fullständigt totalkört om något går fel där nere i djupen! Nötter.

Postat av: Pi

Mysko! Märks det till och med i texten?

2007-10-24 @ 19:57:10
Postat av: Spectatia

Sånt där guldfiskminne heter tydligen prosopagnosi. Coolt ord va'? Och du är inte ensam: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_322638.svd

Jag har recyclat en egen konstighetspost på min blogg.

2007-10-24 @ 21:06:31
URL: http://spectatia.blogspot.com/
Postat av: Pi

Prosopagnosi? Och hur ska en person med guldfiskminne kunna komma ihåg det, då?

2007-10-25 @ 08:28:28
Postat av: Spectatia

Nej, det förstås... Tänkte inte på det. :-D

2007-10-25 @ 09:34:35
URL: http://spectatia.blogspot.com/
Postat av: Marianne

Njäe, men man gör sig ju en bild av folk.
Liksom.

2007-10-25 @ 11:54:21
URL: http://marremakro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback