Bokfemme-anarki

Vad är detta? Jag har ju vant mig vid att Malin styr upp mina tankar på måndagskvällar. Ska jag nu vara tvungen att tänka på jobbrelaterade saker ända tills Dexter börjar klockan elva? Så kan vi ju inte ha det.

Jag får helt enkelt göra min egen bokfemma. Men då får jag ta och välja något knäppt ämne som inte riskerar att komma upp i den riktiga bokfemman. Något smalt. Riktigt smalt och knäppt... Okey, då vet jag. Här kommer mina fem favoriter bland böcker som utspelar sig på mentalsjukhus eller drogkliniker.

Gökboet - Ken Kesey
Såklart. Finns det någon bättre bok i den här kategorin? Jag såg visserligen filmen innan jag läste boken, men det hindrade mig inte från att gråta floder. En klassiker.

Mannen från K-PAX - Gene Brewer
Ett riktigt charmtroll till bok. Hög mysfaktor trots all tragik. Och författaren lämnar en liten liten möjlighet att läkaren faktiskt kan ha fel. Den här boken brukar jag låna ut ganska ofta. De flesta brukar gilla den.

De galnas hus - Karin Fossum
Jag är inte speciellt förstjust i hennes deckare. Men den här boken tyckte jag desto mera om. Den handlar om Hajna som blir intagen på sjukhus med diagnosen depressiv neuros. Visst låter det kul? Nåja, det kanske inte är roligt på gapskrattviset. Men jag trivdes verkligen i den här skildringen av livet på avdelningen bland personal och patienter.

Tusen små bitar - James Frey
Jag har sagt det förut och jag upprepar det med en dåres envishet. Det spelar ingen roll om den här boken är sann eller inte. Jag gillar den ändå. Jag har aldrig förstått varför folk är så förtjusta i sanna eländeshistorier. Ge mig en bra lögn så är jag nöjd. Och det här är bra lögner! Tandläkarbesöken kommer jag att minnas i flera år. Och rysa varje gång jag tänker på dem.

En oväntad semester - Marian Keyes
Den roligaste av hennes böcker om jag får vara domare. Och det får jag ju! Jag gillar verkligen den här humoristiska skildringen av drogavvänjning. Huvudpersonen må ha betett sig svinigt mot vänner och familj, men jag gillar henne ändå. Det är riktigt kul med en stor dos allvar i botten. En bra blandning helt enkelt.

Så. Då var det värsta bokfemmebehovet tillfredsställt. Inte precis samma sak som en riktig bokfemma. Mer som ett nikotinplåster än som en cigarett. Men det ska väl få mig att stå ut tills Malin är tillbaka igen.

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i Skåne-exil

Hi, hi - vilket roligt bokfemmetema :)

Postat av: Pi

Tja, mycket smalare kunde det väl inte bli?

2007-10-23 @ 08:50:10
Postat av: Mim

Ha vad kul! Orkar nog inte göra en egen lista men hade jag gjort det skulle jag tagit med Patient 67 av Dennis Lehane.

2007-10-23 @ 11:24:19
URL: http://www.metrobloggen.se/bokgrottan
Postat av: Johanna/bokidioten

hihi... den var ju rolig ju! Får ju nästan lust att haka på... *funderar på vilka jag läst i genren över huvud taget..

2007-10-23 @ 11:39:04
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pi

Hej Mim. Det hade jag nog också gjort om jag hade läst den. Jag letar efter den varje gång jag är på biblioteket, men den är konstant utlånad!
I min jakt på smala ämnen funderade jag på att välja Afrikanska författare, men där fick jag ge mig. Det hade inte riktigt blivit en lista...

2007-10-23 @ 12:47:58
Postat av: Pysseltanten

Mannen som K-Pax??? Jag har bara sett filmen! Vad kom först; filmen eller boken? *orkar inte googla*

Det är i alla fall en väldigt bra historia!

2007-10-23 @ 18:13:33
Postat av: Pi

Boken kom först. Gene Brewer var molekylärbiolog och förtidspensionerade sig för att skriva boken, springa marathon och ta flygcertifikat.
Sådana saker blir jag alltid så glad av. Jag vet inte om han fixade certet, men jag hoppas det!

2007-10-23 @ 19:25:06
Postat av: Carola

Hej! Jag har följt din blogg ett tag och har nu startat en egen bokblogg. Ville bara tala om att jag har länkat till dig. Om du inte tycker att det är okej så får du säga till. Du får gärna länka till mig också.

http://bokmamman.blogspot.com/

2007-10-23 @ 23:07:31
URL: http://bokmamman.blogspot.com/
Postat av: Erika

Kul initiativ! Liksom Mim hade jag också tagit med Patient 67. Och sannolikt Girl, interrupted tror jag.

2007-10-23 @ 23:09:40
URL: http://bockermedmera.blogspot.com
Postat av: Pi

Det är klart att det är okej att länka. Mer än så, det är jättekul.
Girl, interrupted har jag bara sett som film. Men den skulle nog kunna ha kvalat in, faktiskt. Den ska jag ta och leta upp och läsa någon dag.

2007-10-24 @ 08:29:30
Postat av: Marianne

Du har en utmaning som väntar på min blogg.

Hoppas att det är något du vill ge dig på :-)

2007-10-24 @ 14:32:06
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: PGW

Underbart tema :-) Hade gärna hakat på om du inte redan nämnt flera av mina favoriter!

2007-10-24 @ 18:37:56
URL: http://palegreenwoman.blogspot.com/
Postat av: Pi

Ja temat är nog för smalt för att flera ska kunna dela på det. Men jag ville inte riskera att sabba något framtida ämne för den rikiga femman.

2007-10-24 @ 19:45:36
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: e

Fantastiskt kul tema. Hade lite funderingar få att göra den själv men jag får tyvärr inte ihop en lista.

2007-10-24 @ 20:21:54
URL: http://fikalite.blogspot.com/
Postat av: Pi

Det var faktiskt med nöd och näppe jag fick ihop en själv. Hade det varit en bok-sjua så vet jag itne om jag hade fixat det.

2007-10-25 @ 08:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback