Se om jag bryr mig!

Nu har jag läst en bok om att skriva. Den var väl okey. Men återigen blev jag trött på en del förnumstiga råd och skitviktiga kommentarer.

Finns det verkligen någon som tror att bloggarna hotar den seriösa litteraturkritiken? Skulle vi på något sätt göra någon skada genom att tycka hej vilt om böcker utan att ha förmågan att analysera dem?

Jag hör till dem som faktiskt läser kultursidor och gillar litteraturkritik. Men jag tycks förstå något som en del skickliga kritiker och författare tycks missa. De allra flesta människor struntar fullständigt i er, hoppar över allt ni skriver och känner inte ens igen era namn. De får sina boktips från kollegorna på kafferasten, eller från pressbyråns och pocketshops topplista. Dessa läsare kommer att hävda att de är intresserade av litteratur och att de minsann är riktiga bokmalar samtidigt som de tycker att Dan Brown är en av världens bästa författare. Och ingenting någon kritiker skriver kommer att beröra dem eller påverka dem i någon större utsträckning.

Känns det läskigt? Känns det hotande? Att vi sitter här och skriver utan att analysera. Utan att bry oss ett skvatt om undertexter eller tonalitet? Vet ni, vi pratar om böcker också. På kafferasten, på spårvagnen, på middagar och i väntan på att träningspasset ska börja. Otäckt va?

Jag tror inte att någon tar fel. Ingen förväxlar bokbloggarens glada tyckande med seriös och belysande kritik. De som möjligtvis påverkas av att en bokbloggare tycker att Camilla Läckberg är Sveriges bästa kvinnliga författare, läser antagligen ändå inte kultursidorna i någon större utsträckning.

Jag vill inte skriva litteraturkritik. Jag försöker inte göra det. Det här är min anteckningsbok och mitt fikabord.

Och till den som skrev något om att "om det inte är tillräckligt intressant att skriva om i en tidning eller i en bok, så är det inte tillräckligt intressant att skriva om på bloggen heller" vill jag bara säga en sak: Har du läst Aftonbladet?

Det finns uppenbarligen ingen lägre gräns. HA!

Kommentarer
Postat av: Pysseltanten

Skojar du? Vad var det för bok??? Hur kan man på något vis i världen få för sig att bloggare hotar den "seriösa litteraturkritiken"??? Och: finns det någon som har hundraprocentig koll på vilka som bloggar, egentligen..? Jag tycker mig se en hel del skarpa hjärnor ute i bloggsfären - varav en del med mycket imponerande litteraturkunskaper...

2007-11-06 @ 07:17:32
Postat av: Pi

Äsch, det var bara en liten kommentar i boken. Jag var på dåligt humör och hakade upp mig på den. Men jag vet att ämnet är uppe ibland och det gör mig irriterad. Visst finns det absolut skarpa hjärnor bland bloggarna, men de allra flesta (som min blogg till exempel) har inget viktigt att tillföra. Det betyder inte att de inte kan vara roliga och trevliga att läsa. Men jag tror inte att någon läsare tar fel på vem som är vem.

2007-11-06 @ 08:23:35
Postat av: Pysseltanten

Det finns ju bloggar för alla syften; ja, till och med såna utan syften! ;-)

2007-11-06 @ 19:33:16
Postat av: Amoroso

Bloggar är ju jättehärliga att titta i för att få inspiration! Jag har överhuvudtaget svårt för kritiker, allrahelst när det rör kultur och litteratur! Jag tycker att läsande är väldigt personligt, och tycker inte att någon har makt eller kunskap att avråda någon annan från att läsa något.

Postat av: Pi

Jag gillar både bloggar och litteraturkritik. Jag blir bara trött när det kommer människor som verkar tycka att man måste ha förmågan att kunna analysera litteratur för att få lov att tycka något om den.

2007-11-10 @ 22:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback