Litterära hjältar

Jag har blivit utmanad av Spectatia.

Utmaningen handlar om litterära hjältar. Hjältar som man minns länge efter att man har läst boken, och som på något sätt har blivit större än både boken och författaren.

Jag trodde inte att det här skulle vara så svårt, men det var det förstås. Hjälte. Vad är en hjälte egentligen? Thrillervärlden är förstås full av hjältar - men de figurerna stannar ju sällan kvar i minnet speciellt länge. Så här kommer mina mycket unga hjältar.

Momo - från Emil Ajars bok Med livet framför sig
Det är inte helt klart vem Momo är. Eller hur gammal han är. Vad som är säkert är att han bor hos Madam Rosa i Paris. En gammal judisk prostituerad som blivit för fet och ful för att locka några kunder. Istället försörjer hon sig genom att ta hand om andra horors ungar. Momos språk och sätt att hantera världen har fått honom att stanna i mitt minne. Med humor, fantasi, kärlek och något slags hopp som trotsar allt förstånd.

Momo - igen. Fast den här gången från Michael Endes bok Momo eller kampen om tiden
Den enda som kan stå emot de gråa männen. Eftersom hon inte önskar sig något mer. Allt hon vill ha är sina vänner. Att inte svepas med i drömmen om ett ständigt ökande välstånd utan faktiskt kunna hålla stånd och inse vad som verkligen är viktigt är hjältemod för mig.

Eddie - från Stephen Kings bok It
Liten klen och astmatisk. Men vilken hjälte! När han tar striden med sin överbeskyddande mamma, där han ligger på sjukhuset med bruten arm, så ryser jag av välbehag. Han vågar konfrontera henne med det han misstänker; att han egentligen aldrig har haft astma utan att det är hans mamma som vill att han ska vara sjuk. Fast det är klart, han kan ju ha missuppfattat det. Så hur skulle det vara om hon inte körde bort hans vänner nästa gång de kom för att besöka honom? Den mest lovvärda känslomässiga utpressning jag någonsin läst om. Hjältedåd för en ganska ensam pojke vars familj bara består av hans mamma. Minsann.

Så, det var mina hjältar. Hmm,  ska jag utmana någon också? Tja, varför inte. Då utmanar jag Västmanländskan i Skåne-exil, Bokidioten och Bokmamman.

Kommentarer
Postat av: Spectatia

Oj! Spännande små hjältar det här. Jag blev riktigt nyfiken på allihopa...

Postat av: Pi

Om du vill läsa någon utav dem så rekommenderar jag Ajar framför allt. Det är en fantastisk bok!

2007-11-03 @ 18:53:24
Postat av: Carola

Jag har gjort utmaningen nu, den var riktigt klurig!!

2007-11-04 @ 13:24:59
URL: http://bokmamman.blogspot.com
Postat av: Västmanländska i Skåne-exil

Oj, jag klurar! Svårt ...

2007-11-06 @ 15:02:12
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Johanna/bokidioten

nu har jag gjort den! Den var verkligen svår!

2007-11-07 @ 21:01:29
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pi

Då ska jag genast studsa över och kolla.

2007-11-08 @ 11:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback