Hej då Hamilton!

Nu har jag lyssnat färdigt på Madam Terror. Den fungerade inte lika bra som Luftslottet som sprängdes. Boken var helt enkelt inte riktigt lika spännande. Däremot gillade jag verkligen Tomas Bolme som uppläsare. Han har lite av samma torra, korta tonfall som Guillo. Vilket passade perfekt till den här berättelsen om en ubåt som utgör hela den palestinska flottan.

Bara en enda båt. Men, vilken båt!  Och vilken amiral! Carl Hamilton är tillbaka. Tyvärr är ubåten betydligt mer karismatisk än den gode Carl. Det kanske hänger ihop med min rädsla för ubåtar, men jag uppskattar ubåtsskildringarna betydligt mer än personbeskrivningarna. Det är inget tvivel om vilka som är djupast. (Förlåt, jag kunde inte låta bli.)

Roligast är de delar som handlar om Vita Huset. Guillo får Condoleezza Rice att framstå som en trevlig och förnuftig människa. Det är inte dåligt jobbat. Fast det är klart. I jämförelse med Bush, Rumsfeld och Cheney så kan nog vem som helst verka resonalbel. De framställs ungefär som Bill, Bull och Elake Måns.

Imorse var det alltså dags att plocka fram en ny ljudbok. Det blev något av Elizabeth George. Vad vet jag inte riktigt. Det är inte så viktigt. Jag är tydligen betydligt tolerantare med böcker jag lyssnar på än böcker jag läser. Det är kanske inte så konstigt. Allt jag begär av en ljudbok är att den inte ska vara tråkigare än det jag håller på med. Och den bok som är tristare än att hänga tvätt, finns nog inte. Hoppas jag i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Görel

Ja, den båten var häftig. Och jag gillade (ljud-)boken som jag lyssnade på så snart den kom (förra året?). Det är ju VÄLDIGT tillrättalagt efter hur Guillou tycker att världen borde se ut, men i de fall det råkar överensstämma med ens egen världsbild så får det gärna ligga så. Och så gillar jag när the bad guys blir grundlurade och får på nöten. Av palestinska flottan, jo jag tackar! :)

Postat av: Pi

Om vi bortser från vissa totala klavertramp så stämmer min världsbild också ganska väl överens med Guillous, så jag myser med.

2007-11-13 @ 16:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback