Håkan avlyssnad

Igår bakade jag lussekatter i sällskap med Håkan Nesser. Jag bakade - han läste. En utmärkt arbetsfördelning.

En helt annan historia - Håkan Nesser

Det tog några cd-skivor innan jag vande mig vid hans dialekt. Den märks faktiskt. För mig som är göteborgare blir det extra tydligt. Vi avslutar ju meningar uppåt, medan varje yttrande från Nesser slutar nedåt. För mig får det en dyster och ödesmättad klang som inte alltid står i relation till vad som verkligen sägs. Men efter ett tag hade jag vant mig och förstått att det mulna tonfallet inte egentligen betydde något.

Jag läste ju Människa utan hund tidigare i år. Den var jag inte speciellt förtjust i. Den här boken var betydligt bättre för mig. Kanske beror det på att jag nu redan känner Gunnar Barbarotti och inte behöver ägna tid åt själva presentationen. Den här historien har dessutom något som jag alltid har uppskattat - en opålitlig berättare.

Fast den opålitliga berättaren ställer också till problem. Jag var ruskigt frustrerad när jag var inne på sista cd-skivan. Jag skulle behövt gå tillbaka i texten och läsa om mördarens anteckningar. Det hade ju varit enkelt i en bok, men på cd-skivor var det ju helt omöjligt. Jag kommer helt enkelt aldrig att få reda på vad det kan ha varit för ledtråd som fick Assunander att komma på rätt spår. Retligt!

Nåja, det blev goda lussekatter i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Jenny B

Jag håller med dig. Det här att bläddra tillbaka och kolla upp en detalj blir, om inte omöjligt, så riktigt jobbigt, i en ljudbok. Retligt är rätt ord!

Postat av: Pi

Ja. Jag hade behövt en innehållsförteckning på cd-skivorna. varför finns inte det?

2007-12-01 @ 12:51:01
Postat av: Bokmoster

Jag hade en liknande upplevelse när jag i somras läste Skumtimmen som följetong i min morgontidning. Ville också gå tillbaka och kolla en grej, men det var absolut omöjligt eftersom de gamla tidningarna redan låg i återvinningen. (Eftersom En helt annan historia är utlånad från min bokhylla just nu kan jag inte heller hjälpa dig med ledtråden...)

2007-12-03 @ 08:39:03
URL: http://bokmoster.blogspot.com/
Postat av: Pi

Det retliga är ju att jag är för snål/lat för att köpa eller låna en bok som jag nyligen har läst. Jag kommer aldrig att få reda på om jag hade hittat ledtråden.

2007-12-03 @ 19:15:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback