Svårartat trist

Antagligen är det nästan omöjligt att skriva bra kriminalnoveller. Men det här var verkligen dåligt.

Winterland - Åke Edwardsson

Detta var en av de böcker jag plockade med mig på random sist jag var på biblioteket. Jag har aldrig läst Edwardsson, faktiskt. Och nu vet jag varför! Det här var verkligen en irriterande dålig bok. De flesta novellerna var så meningslösa att jag bara suckade. Kanske hade jag kännt annorlunda om jag hade läst andra böcker där Erik Winter haft huvudrollen? Men nu när jag inte har det, så blev novellerna verkligen kassa. Jag har ingen relation till Winter - alltså är jag inte intresserad av att få brottsstycken av information om honom. Det kanske fungerar för de trogna läsarna - men när informationen inte för novellen framåt så blir det bara slöseri med ord.

Intrigerna i dessa kriminalnoveller var dessutom nära på barnsliga. Eller också ska jag tro på att Erik Winter minsann har superkrafter eftersom han hela tiden lyckas komma på rätt spår utan några som helst ledtrådar? Äsch, då läser jag hellre Spindelmannen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback