En dammsamlare mindre

Ibland försöker jag sluta köpa böcker. Jag har faktiskt inte plats för många fler och jag har väldigt svårt för att slänga böcker även om jag inte gillar dem. Därför retar det mig extra mycket när jag köper böcker som jag inte ens läser. Den här upptäckte jag i bokhyllan. Hur länge den har legat där och samlat damm vet jag inte.

Tyst gisslan - Jeffrey Deaver

Med tanke på hur lite jag tyckte om förra boken jag läste av honom så är det ju ett mysterium att jag plockade upp den här. Men det gjorde jag i varje fall. Mina vägar är outgrundliga.

Det här sägs vara Deavers genombrottsbok och den handlar inte om den förlamade Lincoln Ryhme utan istället om en förhandlare som heter Arthur Potter. Bara det är ju en ledtråd till att boken är gammal. Ingen skulle använda efternamnet Potter i en bok idag. Det är liksom upptaget. Men 1995 gick det bra.

Boken handlar om tre förrymda fångar som tar en buss med döva skolflickor som gisslan. Historien är tillkrånglad och det finns något fullkomligt bisarrt kärleksmumbojumbo som bara får mig att känna mig förvirrad. Men den ger några små intressanta inblickar i dövkulturen. Om man kan säga så?

Att många döva i USA är helt emot implantat som kan hjälpa deras barn att bli hörande har jag läst om. Men att det fanns en strikt hierarki bland ickehörande hade jag ingen aning om. Det blev jag lite nyfiken på. Men det var också den enda behållningen jag hade av den här boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback