Inavel, svastikor och armeniska transvestiter

Ytterligare en julklappsbok avklarad.

Belsassars dotter – Barbara Nadel 


Den här deckaren hade inte varit något speciellt om den inte hade utspelat sig i Istanbul. Men just för att kulturen är så pass främmande blev den intressant.

Kommissarie Ikmen är en kort, svartmuskig, ständigt rökande, konjaksdrickande åttabarnsfar. Snart ska det bli nio barn eftersom hustrun Fatme är höggravid. Ständigt rökande är det mest utmärkande. Jävlar, vad det röks i den här boken. Det är fulla askfat och fimpar överallt. Trots att jag själv röker så får jag lite andnöd av beskrivningarna. 

Boken börjar med att en gammal alkoholiserad jude hittas brutalt mördad. På väggen ovanför sängen har någon ritat ett stort hakkors med den mördade mannens blod. Några egentliga ledtrådar finns inte. Det här är inte precis CSI… Istället är det psykotiska instängda familjer, sexuellt störda kvinnliga psykopater, synska transvestiter och gamla ryska hemligheter.

Upplösningen är inte direkt imponerande, men det gör ingenting. Här är det personbeskrivningarna och miljöerna som är huvudsaken. Tydligen har Nadel skrivit flera böcker i serien om den här lille turken och hans arbetskamrater. Jag kommer inte att springa ut och köpa dem – men hittar jag dem på biblioteket så kommer jag garanterat att låna dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback