Plötsligt händer det...

Jag hade nästan gett upp hoppet. Jag trodde aldrig att den här dagen skulle komma. Men, till slut var den här. Äntligen. Jag har faktiskt gjort det. Jag har läst ut den!

Röd storm - Tom Clancy

Det tog 4 månader! Jag vet. Jag låter sinnesjuk. Jag hävdar att jag läser fort och samtidigt erkänner jag att det har tagit mig fyra månader att läsa en bok. För nytillkomna läsare så kommer en miniförklaring. Jag har insomningssvårigheter. Periodvis ganska jobbiga sådana. Eftersom jag inte vill ta sömntabletter så tar jag hjälp av litteraturen istället. Men som sömnmedel duger inte vad som helst. Förut har jag alltid hävdat att brittisk science fiction på originalspråk är det bästa, tätt följt av fantasy. Men Tom Clancy har visat sig vara överlägsen. För det mesta har jag somnat innan jag ens lyckats leta upp vilken sida jag somnade på natten före.

Men nu är de 700-någonting sidorna slut.

SPOILER - SPOILER - SPOILER

Jag kan inte föreställa mig att någon som läser min blogg skulle vilja läsa den här boken. Men om någon har blivit sugen på att läsa Clancy så sluta läsa här. För nu tänker jag avslöja hela handlingen. Seså, byt blogg, nu.

Ett attentat mot en av Sovjetunionens största olje- och gasanläggningar hotar att ställa Sovjet utan olja inom en snar framtid. (Med tanke på att det handlar om Sovjetunionen så fattar ju varje tänkande läsare att den här boken inte bara är trist - den är dessutom gammal och helt inaktuell.)
För att skaffa sig olja måste de anfalla några arabstater och ta deras olja. Men för att dölja detta iscensätter man ett attentat mot Kreml och skyller det på Tyskland. Därefter startar de ett krig mot Tyskland. Och därmed ett flertal Natoländer. (Personligen fattar jag inte det smarta med den planen, men det kan bero på att jag blir medvetslös av tristess med effektiv regelbundenhet.)
Sovjet anfaller Island och tar över den amerikanska basen där. De skickar strikdsvagnar in i Tyskland. Och sedan följer ungefär 500 sidor av rapporter om vad som händer på de olika ubåtarna, kryssningsfartygen och baserna runt om i Europa.
Planen verkar för övrigt inte ha varit så smart. För ryssarna får aldrig någon olja. De bara krigar i Europa tills läget är så dåligt att några i politbyrån vill ta till taktiska kärnvapen. Då gör chefen för KGB, jordbruksministern och några andra en statskupp. Sedan förhandlar de fram en fred med Nato och sedan är boken slut.

Fullständigt genial bok. Som sömnmedel alltså. Som litteratur var den en katastrof. Men man kan ju inte få allt.

Min nattsömn då? Jo då, den är säkrad. Jag hittade ytterligare en bok av Tom i bokhyllan. Operation Rainbow. Den kommer troligen att klubba mig medvetslös ända fram till våren.


  

Kommentarer
Postat av: Marianne

Snark. Jag somnar nästan av att läsa sammanfattningen. Politbyrån? Gäsp. Jättegäsp.

Fint att du kommer somna ovaggad även framöver!

Postat av: Klara

Med tanke på att man som bokälskare inte brukar vilja ha "dåliga" böcker i bokhyllan så är det ändå imponerande att du har ännu en bok av honom - Lycka till med den fortsatta läsningen och hoppas den fungerar lika bra!

2007-12-04 @ 18:07:11
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Jenny B

Haha, tack för sammanfattningen! När du skriver ned handlingen i fyra stycken blir det en komedi, inte en thriller. Typ, Det våras för Sovjetunionen.
Men grattis till att ha hittat ett receptfritt sömnpiller!

2007-12-04 @ 19:41:20
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag känner att en förklaring är på sin plats.
Det är inte jag som har införskaffat dessa Clancy-böcker. Jag tror att de kommer från min svärfar som brukar langa över böcker som han har läst till oss.
Men nu försvinner Röd storm till återvinningen. Den förvandlades till ett lösbladssystem under läsningen. Så jag kan slänga den helt utan dåligt samvete.

2007-12-05 @ 08:47:19
Postat av: Marianne

Wake up, it's Friday :-)

2007-12-07 @ 09:20:01
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Lite bakfull och trött idag... Företagsfester tycks av någon aledning ofta läggas på torsdagar. Jag vaknar nog upp lagom till imorgon.

2007-12-07 @ 14:44:52
Postat av: Mediabrus

Jag gillar Clancys böcker så jag hoppade över spoilern....

2007-12-09 @ 19:38:18
URL: http://www.mediabrus.dinstudio.se
Postat av: Pi

Åh, det finns alltså en mening med Spoiler-varningar! Så bra.

2007-12-10 @ 09:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback