Önskelista

Jag har blivit utmanad av Bokidioten. Jag ska lista sju saker jag önskar mig. Det var ju lättare sagt än gjort. Hur ska man tänka? Johanna själv väljer litteraturrelaterade önskningar ? men jag tror att jag blandar och ger lite.

Och det där med fred på jorden och stopp för miljöförstörelsen glömmer vi av den här gången. Det är ju inte en fröken-Sverige tävling vi talar om nu. Vi talar om mig nu! Jag. Jag. Jag. Är det någon gång man kan få vara lite självisk så är det väl när man skriver en önskelista? Alltså önskar jag mig följande:

En hobby - ibland önskar jag att jag var riktigt intresserad av någonting. Exakt vad har mindre betydelse. Det skulle kunna vara biodling, latin, bakning eller chiffer. Whatever. Det är det uppslukande intresset jag saknar. Jag är lite intresserad av massor av saker, men inget fångar mig helt. Jag har helt enkelt grunda kunskaper på en myriad områden, men saknar djupare förståelse för allt. Det är visserligen grymt när man spelar TP eller gör högskoleprov, men är ganska oanvändbart annars.

En talang - precis samma dilemma här. Jag har varit ganska duktig på flera saker, men inte riktigt bra på något. Och tro inte att beror på att jag inte har försökt. Jag kommer en bit, men sedan blir det tvärstopp. Jag är en medelmåtta. Jag blir aldrig mer än habil. Som ryttare, designer, skribent, kock, medmänniska? jag kan fortsätta...

Normala naglar - En futtig önskan. Verkligen. Men om ni hade jobbat på min arbetsplats så skulle ni förstå. Mina arbetskamrater är enormt piffiga. Här är snygga, välskötta, välformade naglar legio. Specialmålade lösnaglar är vanligt förekommande. Främst hos tjejerna. Här sitter jag. Mina händer ser ut som min pappas, fast något mindre. Jag har skomakartummar, mina tumnaglar är nästan 3 centimeter breda OCH de växer UPPÅT. Jajamensan. Det gör de flesta av mina andra naglar också. Inte en enda välver sig som normala människors naglar, men en växer nästan rakt. Jag försöker att glädjas åt den. Men det går så där...

En hund - jag gillar djur. Men med en allergisk make är det uteslutet. Ibland måste man helt enkelt välja. Och än så länge leder maken på poäng. Istället tvångsklappar jag alla djur jag träffar.

En öppen spis - När jag nu ändå önskar mig omöjliga saker. Jag misstänker att det inte fungerar att sätta in en öppen spis i undervåningen på ett trevånings hyreshus. Men jag älskar verkligen doften av brinnande ved. Tyvärr tror jag inte att mina grannar skulle vara lika entusiastiska.

En personlig shoppare - ytterligare en av mina brister. Jag tycker att det är förtvivlat tråkigt att gå i affärer En personlig shoppare som förser mig med kläder och inredningsdetaljer vore perfekt. Bokhandeln är ett undantag, de inköpen kan jag ta hand om själv.

Ett vitrinskåp med havsutsikt - Uttrycket kommer från Kristina Lugn. När jag inte har något annat att fundera på så gillar jag att föreställa mig hur ett sådant skulle se ut och fungera.

Så. Vi får väl se vad tomten kommer med. Mina förhoppningar om att få något från den här önskelistan är dock ganska små.

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

ett roligt inlägg från dig - som vanligt! (och på tal om talang - du skriver BRA!)

God jul!

Postat av: Pi

Tack snälla Johanna. Och en riktigt God Jul till dig med!

2007-12-22 @ 13:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback