Förresten

Varför kan inte någon skriva en modern äventyrsroman som inte är sprängfylld med klicheer?

Någon gång skulle det vara roligt att läsa en roman som är som en söndagsmatiné. Fart och äventyr, läskiga skurkar och exotiska miljöer. Men det stupar på att författarna aldrig har någon humor.

Det är ju inte kvalitetslitteratur! Så varför kan ingen ta ut svängarna lite? Kan jag inte slippa den där omdelbara attraktionen mellan den välbyggde väderbitne hjälten och världens främsta expert på ditten eller datten?

Kan jag inte få en halvfläskig professor med flint och glasögon? Eller en kvnnlig doktorand med problemhy och fotsvett? Nej, troligen inte. Men medge att det skulle liva upp genren en aning.

Jag skulle uppskatta att bli överraskad någon gång när jag läser skräp.

Kommentarer
Postat av: sericea

de flesta snutar i deckargenren är ju halvfläskiga alkoholister med diverse sociala problem. Barbara Harvers i Elizabeth George böcker är inte heller nån skönhet. Men som sagt, det blir lite klyschigt ibland även om det är nån figur som är lite nerdekad. alltid stupar historien på något.

2007-12-29 @ 19:54:05
Postat av: Pi

Ja, men det är ju samma problem. I deckarna är alla ensamma lätt deprimerade grubblare. Dessutom har de dålig kontakt med sina barn.

I äventyrsromaner så är experterna alltid snygga och omedelbart attraherade av varandra.

Jag är trött på båda delarna.

2007-12-30 @ 13:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback