Ytterligare en deckare

Helt plötsligt tog läslusten slut. Jag är inte alls sugen på att läsa just nu. Jag har provat flera böcker men slutar efter några sidor. Den här hade drabbats av samma öde om det inte hade varit för att jag absolut måste läsa innan jag kan somna.

Fallen ängel - Michael Conolly

Jag vet att massor av mäniskor gillar Conolly och hans huvudperson Harry Bosch. Jag har dock aldrig riktigt fattat grejen. Jag tycker att böckerna är omständiga och lite lite sega. Den långsamma tempo som jag verkligen gillar hos Leif GW Persson, tråkar ut mig enormt när jag läser Conolly.

Men jag behövde ju en bok för att kunna somna och den här fanns i bokhyllan. Oläst. Jag har fått den i present någon gång. Två nätter räckte för att jag skulle komma in i boken. För ungefär halvvägs tog den sig. Helt plötsligt blev den lite intressant. Sedan tog det inte så lång tid att läsa ut resten.

Handllingen är egntligen inte så krånglig. En advokat hittas skjuten och Harry och hans grupp sätts på att lösa fallet. Det komplicerade ligger inte i fallet utan i de konsekvenser som fallet kan få. Advokaten lever på att stämma staden för orättvisor begågna av polisen mot svarta medborgare. Han dödas bara några dagar innan han skulle inleda en stor rättegång mot poliskåren. Risken för upplopp är stor och just nu är politiken viktigare än det egentliga polisarbetet.

Cyniskt och svart är det. Men inte speciellt spännande. Jag är helt enkelt inte speciellt förtjust i Harry och bryr mig inte speciellt mycket om vad som kommer att hända honom.

En internationell thrillerförfattare sa en gång till mig att hans framgångar berodde på att hans hjälte fungerade för både män och kvinnor. Män ville vara honom och kvinnor ville ligga med honom. Jag skulle aldrig vilja ligga med Harry Bosch - det är kanske där problemet ligger?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback