Va, är det sant?

I Aftonbladet listar de ett antal författare som eventuellt skulle kunna bli aktuella för Lars Forsells stol i Svenska Akademin. Vissa, som Camilla Läckberg, känns mer som ett skämt.

Men Björn Ranelid? Aftonbladet beskriver honom som en av Sveriges största författare genom tiderna. Är det ironi? Om det är ett skämt så förstår jag det inte. Om det är allvar, så förstår jag inte det heller. Är han stor? Och i så fall på vilket sätt? Säljer han massvis, har han gett ut många böcker? Är han hyllad av kritiker i Sverige och utomlands? Är han 2,15 lång?

Jag är ju medveten om att han finns, men jag har aldrig läst något av honom. Borde jag det? Bara titlarna får mig att rysa. Men jag kanske har helt fel. Jag kanske har missat ett av Sveriges största författarskap? Genom tiderna! Hujeda mej!

Är det någon som kan upplysa mig?

Kommentarer
Postat av: Erika

Nej nej nej... De får verkligen INTE välja in Björn Ranelid, om de gör det kommer han att bli (om möjligt) ännu mer odräglig och fortsätta tjata om sin unika "ranelidska" och jag vet inte vad. Kan nån sätta stopp för karln? Jag skulle inte ta i någon av hans böcker ens med tång...
Men Aftonbladet spekulerar väl bara, Svenska Akademien brukar i regel hålla knäpptyst innan de gör sitt val... Själv hoppas jag på att det blir en kvinnlig ledamot eller kanske Claes Hylinger.

Postat av: moberg

Du har missat en av Sveriges bästa författare. Läs tex
Hjärtat som vapen. Vad är det som får dig att rysa
av titlarna, själv tycker jag att hans titlar är vackra precis som hans böcker och hans språk.

2007-08-15 @ 11:47:35
Postat av: Pi

Erika - Jag tror bara att det var rena spekulationer från Aftonbladets sida. Men när de kallade Ranelid en av Sveriges största författare genom tiderna så ställde jag mig lite frågande. Jag har aldrig uppfattat Ranelid som så stor. Sin unika Ranelidska...? Det låter verkligen gräsligt.
Förresten, jag kan inte kommentera på din blogg eftersom jag inte har något google-konto. Om du ändrar det får du säkert fler kommentarer. Om du nu vill ha det förstås?
Moberg - Hej du! Du har alldeles rätt i att titlarna är vackra. Det är precis det som är mitt problem. Jag har svårt för det vackra. Min favoritlitteratur är skitig, kantig, fantasifylld och ganska våldsam. Jag har uppfattat Ranelid som en författare som snarare skriver fint än har något viktigt att berätta. Men jag kan ha fel. Om han nu är så bra så får jag väl prova. Det värsta som kan hända är ju att jag inte gillar det.

2007-08-15 @ 13:50:20
Postat av: Erika

Oj, jag måste ha missat den inställningen helt... Tack för att du upplyste mig! Självklart ska den som vill få kommentera på min blogg och du är hjärtligt välkommen.

2007-08-15 @ 23:30:44
URL: http://bockermedmera.blogspot.com
Postat av: Helena

Om de väljer in Ranelid flyr jag landet. For real. Men det är som du säger, Pi, bara det faktum att han omnämns som en av de största svenska författarna är helt ofattbart. Jag mår dåligt av hans överarbetade, blommiga språk och fåniga kvinnosyn. Jag pratar uppenbarligen inte ranelidska.

2007-08-17 @ 12:36:46
URL: http://tgllt.blogspot.com
Postat av: Pi

Hej Helena!
Jag är fortfarande inte säker på om Aftonbladet kanske raljerade med Ranelids syn på sig själv, eller om han verkligen räknas till de stora. En vacker dag måste jag läsa något av honom och bilda mig en uppfattning. Men jag är mycket misstänksam...

2007-08-17 @ 14:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback