Bokbrist

Nu hittar jag verkligen ingenting jag vill läsa. Jag har provat engelska SF-noveller vilket var rent häpnadsväckande tråkigt. Jag har läst de första sidorna i Tillsammans är man mindre ensam, vilket bara fick mig att sucka och lägga bort den. Alla recensioner tyder på att den är bra - men jag gillade inte de första sidorna alls. Det behöver inte bero på boken, det kan lika gärna bero på mn allmäna sinnesstämning. Jag lägger undan den ett tag så kanske jag gillar den bättre sedan. Vem vet?

Men något måste jag ju läsa för att kunna sova. Efter idogt letande i bokhyllan insåg jag att i stort sett alla mina favoritböcker är utlånade. Jag gillar att låna ut böcker. Problemet är att jag sällan får tillbaka dem. Jag ska inte påstå att jag är oskyldig. Jag har ganska många böcker som inte tillhör mig. Men det trista är att jag bara lånar ut bra böcker och alltså blir min bokhylla full av kassa böcker som jag inte vill läsa. För dem lånar jag ju aldrig ut.

Om detta fortsätter kommer jag så småningom att dö omgiven av tusentals värdelösa böcker. Istället för att lämna efter mig ett storslaget bibliotek av fantastisk litteratur så kommer mina stackars arvingar att stå upp till lårbenshalsen i Gûnter Grass, Robert Jordan och taskiga semesterdeckare med sand mellan sidorna. Taskigt!

Efter denna deprimerade överblick av min bokhylla tog jag med mig Röd Storm av Tom Clancy till sovrummet. Den fungerade hur bra som helst. Jag somnade som ett litet barn efter bara några sidor.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag gillade inte heller de första sidorna i "Tillsammans är man mindre ensam", och blev besviken eftersom jag också hade hört så mycket positivt om boken. Det dröjde nog ett par hundra sidor innan jag riktigt förstod vad alla som lovordat boken menade, men mitt slutgiltiga intryck blev att den är riktigt bra!

Postat av: Pi

Ett par hundra sidor?
Aj då. Det låter illa. Jag får ha den som spårvagnslitteratur då. Ibland är det enda sättet för mig att komma igenom vissa böcker.

2007-08-06 @ 10:20:42
Postat av: Maria

Ja, alltså, det var bara just de första sidorna som jag inte tyckte om. Efter det tyckte jag att den var helt okej, och efter ett par hundra sidor förstod jag varför alla tyckte att den var så fantastisk!

2007-08-06 @ 11:10:39
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Pi

Aha, då förstår jag. Det lät ju lite bättre. Jag får väl ge boken en chans till.

2007-08-06 @ 15:55:33
Postat av: Eva

Håller med om att det är jobbigt när man inte hittar någon bok som man har lust att läsa! Svårt också när man precis har läst en underbar bok, som jag precis har gjort. Då är det svårt att börja på en ny bok. Tur att det inte håller i sig!!!

2007-08-07 @ 17:46:23
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Pi

Du har så rätt. Både riktigt bra och riktigt dåliga böcker kan ge mig det här problemet. Fast nu tror jag att jag har fått ordning på det igen.

2007-08-08 @ 10:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback