Underbart påhopp på psykologer!

Den här boken måste jag rekommendera till alla som är det minsta intresserade av psykologi. Det var det mest uppfriskande och tankeväckande jag har läst på länge.

Du behöver inte älska dig själv - Jeffrey Wijnberg

För det första, det här är inte någon självhjälpsbok. Det är istället en svidande kritik av olika terapimetoder skrivet av en psykolog. Wijnberg tycker att de flesta terapier är ett ända långt slöseri med patienternas tid och pengar. Den här boken ställer verkligen saker på huvudet.

Wijnberg protesterar mot allt! Han vill inte rota i patienternas barndom, han vill inte veta hela historien från början till slut - han har bara ett mål; att lösa problemet så snabbt som möjligt.

Hans metod är att konfrontera patienten rejält, men med humor. Än sen? är ett vanligt svar på patienternas svada. Eller att överdriva patientens farhågor i absurdum. Som att hålla med om att alla män är idioter och att det är bättre att kvinnan skaffar sig en hund som sällskap.

Det låter helt galet. Men hans argumentation är väldigt logisk. Och riktigt roligt blir det när han slår ett slag för ytligheten.  Varför inbillar vi oss att djupa diskussioner är värda mer än ytliga?

Jag tokgillar den här boken. Jag har visserligen aldrig gått i terapi. Men om jag någonsin känner att jag behöver det, så tror jag att den här sortens psykolog skulle vara precis rätt för mig. Läs! Det är allt jag kan säga.


Kommentarer
Postat av: Lise

Oj, vet inte om jag "vågar" läsa den. Hobbypsykolog och självhjälpsboksnörd som jag är :P *jag VILL prata och grubbla* haha

Postat av: Pi

Jag tycker absolut att du ska läsa den. Den lär ge dig ännu mer att grubbla på. Han behöver ju inte nödvändigtvis ha rätt. Men jag tycker att han har ett intressant perspektiv.

2007-07-20 @ 13:30:27
Postat av: Lise

Hej igen! Jag fyndade boken för en tia på loppiset här i stan, får se när jag ger mig i kast med den.. ;)

2007-08-12 @ 10:39:23
URL: http://liseliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback