En tunn bok om tjockisar

Jag har aldrig haft några viktproblem om jag bortser från det trista i att få höra att jag är för smal. Jag väger ungefär lika mycket idag som jag gjorde när jag var sjutton. Fast tyvärr sitter kilona inte riktigt på samma plats som de gjorde då. Jävla tyngdlag!!

Tjock! - Jenny Dahlberg

För någon som lättare att gå ner i vikt än att lägga på sig är det svårt att förstå hur det är att vara tjock. Jag ska inte låtsas att jag är någon helt igenom fin människa. Jag tycker att det är skittjatigt att höra tjocka människor gnälla över sin vikt samtidigt som de äter massor av chips och dricker litervis med läsk.
Så svårt kan det väl ändå inte vara att lista ut sambandet?

Dessutom är vikt ett fruktansvärt tråkigt samtalsämne. Jag struntar fullständigt i vad andra väger. Ändå plockar jag till mig den här boken. På omslaget står författaren iförd baddräkt, tiara och ett band över kroppen där det står Miss Tjockien. Humor gillar jag!

Jag har ingen aning om vad författaren väger. Och det har inte hon heller eftersom hon vägrar att ta reda på det. Hon verkar inte ha några direkta planer på att banta heller. Hon gillar mat och ogillar motion. Problemet är snarare andras attityd till hennes vikt. Oavsett om den är sann eller bara finns i hennes fantasi. Varför ska hon behöva känna att hon måste förklara sig när hon köper en princesstårta eller skämmas när hon köper en hamburgare? Varför kan hon inte hitta fina underkläder?

Det positiva med den här boken är att författaren är arg. Ilska är mycket bättre än gnäll. Däremot var den inte lika rolig som jag hade trott. Jag är inte förtjust i språket och vi har uppenbarligen inte riktigt samma sorts humor.

Kommentarer
Postat av: Malwa

Och om jag inte har helt fel så bantade hon faktiskt efter att ha skrivit boken... :-)

Postat av: Pi

Där ser man! Om jag skriver en bok om mitt liv som rökare så kanske jag klarar av att sluta? Det vore bra!

2007-05-09 @ 13:54:41
Postat av: fredrik

hon inte bara bantade, hon skrev en bok om det också...någonstans i bakgrunden svävar ordet hyckleri!

2007-12-14 @ 13:39:05
Postat av: Pi

Aaah... Det är nog svårt att vara principfast i ett samhälle som behandlar tjocka människor som dumma och lata.

2007-12-15 @ 10:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback