3 inledningar


När jag nu ändå är igång kan jag väl lika gärna fortsätta med en trio från
Lyran. Den här gången handlar det om minnesvärda inledningar. Det borde jag väl kunna hitta några.

1. Samtal med vampyren - Anne Rice
"Jag förstår..." sade vampyren tankfullt och gick långsamt bort mot fönstret på andra sidan rummet. Han stod där länge i det bleka ljuset från Divisadero Street och de förbiglimatande strålkastarljusen.
Kanske ingen fantastisk inledning i sig, men nog startade Anne Rice något när hon började skriva om vampyren Lestat. Nu blev vampyren huvudperson istället för att vara den självklara fienden.

2. Hotell New Hampshire - John Irving
Det året då min far köpte björnen, var ingen av oss född - vi var inte ens avlade, varken Frank, den äldste, eller Fanny, den mest högljudda, eller jag, som kom därnäst, eller våra yngre syskon, Lilly och Egg.
En björn i första meningen. Det kan ju bara vara Irving. Här är han som allra bäst, tycker jag. Björnen heter förresten State o' Maine. Om ni hade glömt det?

3. Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Många år senare, inför exekutionsplutonen, skulle överste Aureliano Buendia påminna sig den avlägsna eftermiddag då hans far tog honom med för att visa honom isen.
Det går ju inte att ta miste - det här kommer att bli en dramatisk historia som utspelar sig långt ifrån hemtrakten om man är en läsande medelsvensson. Jag älskade den här boken när jag var femton år och kärleken är lika stark idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback