Könsdelar och sånt

Vad är grejen (för att citera en betydligt mer välbesökt blogg) med att skriva om könsdelar i obestämd form? Jag känner mig omedelbart förflyttad till mellanstadiets första sexualkunskapslektioner.

Jag är inte helt överens med Maj Sjöwalls översättningar alla gånger. Jag har märkt det förut. Men den här gången studsade jag verkligen till. Vad sägs om följande mening?

"Benen var brett isär och det såg ut som om någon hade försökt stoppa upp en bok i vagina."

Det låter ju helt absurt. (På flera sätt, men nu håller vi oss till det språkliga.) Prova med någon annan kroppsdel! Hon dog av ett knivstick i lunga. Skott i hjärta. En puckstång i bukspottskörtel. Det funkar inte. Men när jag var 11-12 var det exakt så man skrev om kön i undervisningen. I obestämd form. Penis införes i slida. Men bara där. Andra kroppsdelar fick vara mer bestämda. Foten, hjärtat och tjocktarmen.

Nu är visserligen Maj Sjöwall ännu äldre än jag. Men ändå!

Citatet kommer för övrigt från Det som aldrig sker av Anne Holt som jag hittade i jobbets lånehylla. Funkar som spårvagnsläsning, absolut.

Kommentarer
Postat av: Boktoka

Intressant. Ett sätt att distansera och göra könsorden mindre laddade? Det blir inte just den vaginan utan vilken som helst, inte nödvändigtvis just offrets.



Men nog känns det ganska passé.

Postat av: Pi

Så kan det vara. Det skulle förstås kunna vara ett helt vanligt korrfel också. Men det är ju inte lika roligt att spekulera kring.

2009-05-13 @ 11:44:08
Postat av: Arina

Det låter tillräckligt irriterande för att jag skulle lägga ifrån mig boken.

2009-05-13 @ 18:56:10
URL: http://arinasbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Pi

Nja... alternativet var att läsa reklamskyltar eller glo på folk. Inget verkade speciellt lockande, så jag läste vidare.

2009-05-13 @ 20:54:43
Postat av: kontakt

Så skriver man väl om man betraktar ordet som latin? Han hade cancer i bukspottskörteln, men han hade cancer i pancreas. Nu är väl penis och vagina så väl inlemmade (hehe) i svenska språket att obestämd form just där bara verkar fel.

2009-05-18 @ 18:43:23
URL: http://ninaninaninanna.wordpress.com/
Postat av: Pi

Jamen, så klart! Det har jag aldrig tänkt på. Så måste det förstås vara. Då blir det ju logiskt. Men det låter ju fortfarande skitfånigt, förstås.

2009-05-19 @ 09:09:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback