Mmmm... reportagebok

Jag gillar verkligen reportageböcker. Det spelar mindre roll vad de handlar om. Bara jag får en inblick i något jag inte tidigare visste speciellt mycket om så är jag nöjd. Den här handlade om städning. Det är något jag i görligaste mån försöker undvika och hade jag haft mer pengar hade jag kanske kunnat lockas att göra som människorna i den här boken, anställa en städerska svart.

Fint hemma - Kerstin Fredholm

Kerstin Fredholm byter namn till Anita Lundin och sätter in annonser som talar om att hon är en före detta hemmafru som söker städjobb. Och Jesus vad många svar hon får! Utav alla som svarar är det bara en enda som vill ha städningen utförd med kvitto. Alla andra föredrar att betala svart. Många tycker att 80 kronor i timmen borde räcka. Jomentjena!

En hel del av hennes kunder verkar mer eller mindre galna. Men somliga ger ett betydligt mer sympatiskt intryck. Dock inte de män som verkar tro att den som säljer städtjänster även borde sälja sexuella tjänster. I boken har hon dock bytt ut alla namn och ändrat en del adresser och yrken så att kunderna inte ska vara möjliga att känna igen.

Jag antar dock att varje läsare som någon gång jobbat extra i hemtjänsten direkt känner igen många av typerna. Äldre änkor som bor kvar i stora våningar som de inte längre klarar av att sköta. Bestämda damer som vill ha det på sitt eget vis med mattfransborstar och specifika regler för exakt hur städningen ska utföras. Alla andra sätt är fel!

Det är inga sensationella avslöjanden precis. Men det är underhållande läsning. Och det gör mig ganska övertygad om att jobbet som svartstäderska inte är något för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback