Med överflöd som utgångspunkt...

Jag är ju fortfarande inte ikapp. Men jag närmar mig. Nu har jag kommit till bokkedja nummer 3. Överflöd alltså. Ja, var kedjan ska börja känns lätt i alla fall.

American psycho av Brett Easton Ellis
Här är det överflöd från början till slut. Hela boken svämmar över av pengar, märken och bestialiska mord. Den här boken vägrade mitt bibliotek ta in, så naturligtvis hade jag orimligt höga förväntningar på den när jag väl köpte den. Det här måste ju bara vara det läskigaste som jag kunde hitta. Eller hur? Nej, riktigt så otäck var den ju inte precis. Jag blev betydligt mer trött på alla märken än skrämd av morden. För även om de var äckliga så är boken så distanserad att de aldrig blir riktigt skrämmande.

Märken i överflöd leder ju nästan självklart till nästa bok.

Djävulen bär Prada - Lauren Weisberger
Fendi, Armani, Gucci, Prada, Manolo you name it... Men i den här boken är det inte märkena jag tröttnar på utan istället den gnälliga huvudpersonen. I början av boken kan jag visserligen sympatisera med Andrea, men ju mer jag läser desto mindre blir sympatin. Sluta gnälla och säg upp dig!

Mer mode och storstadsliv hittar man i

Sex and the city - Candace Bushnell
Något så ovanligt som en tv-serie som blivit bättre än boken den bygger på. Det hör inte till vanligheterna precis. Jag är inget jättefan av serien direkt, men jag hade roligt åt de första säsongerna. Men den charm som finns i serien saknas nästan helt i boken. Den är betydligt bittrare och humorn tar inte alls lika mycket utrymme.

Kläder, vänskap och glittriga fester finns förstås inte bara i USA, de finns ju här hemma också

Ta vad man vill ha - Louise Boije af Gennäs
Den här boken tyckte jag var rolig när den kom ut. Huvudpersonen rycker med sig en riktigt grå mus till arbetskamrat och tillsammans ger de sig ut på en festnatt som inte liknar mycket annat. Allt går ut  på att bli bjudna på så mycket som möjligt. De fixar allt från stiliga festblåsor och drinkar till kokain och inträde till de flashigaste festerna. Inte riktigt bra, men skriven med ett himla driv. Störande bara att författaren verkar ha haft siktet inställt på en internationell lansering. Den här boken skulle mått bra av en geografisk placering. Nu vet jag inte var personerna befinner sig i världen vilket känns väldigt konstigt och gör somliga formuleringar bökiga.

Det blev en bokkedja med mycket glitter, mode och fester. Men så började vi i överflöd också. Då kan det bli så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback