C

Hmm, det här känns inte helt enkelt. Idag är det alltså C det handlar om. Men det kräver nog en tur till bokhyllan.

Författare - Joseph Conrad
Av en massa anledningar förstås. Men allra mest för min totala förtjusning när jag satt och såg Apocalypse Now och helt plötsligt insåg att jag kände igen det här.Jag kan ha varit den enda i världshistorien som inte visste att filmen bygger på Mörkrets hjärta. Och min lycka var direkt barnsligt stor när jag upptäckte det.

Bok - Carter beats the devil
Ett charmtroll till bok som jag läste när jag var på Korsika. Utspelar sig delvis på 1920-talet och är en slags fiktiv biografi över magikern Charles Carter. Här blandas fakta och rena fantasier och något slags deckarhistoria. Min pocketupplaga är illustrerad med magiaffischer, äkta eller fejkade vet jag inte. Den här boken verkar inte ha blivit översatt till svenska och det är ganska synd.

Karaktär - Christine
Hon må vara en bil. Men nog fan är hon en bil med karaktär! En ondskefull, mordisk bil som förgiftar sin ägares sinne samtidigt som hon gärna ger sig ut på egen hand. Det låter ju hur löjligt som helst, men King får det att funka ändå. Det är något med Kings sätt att beskriva vänskap som får mig att tokfastna. Här mellan förloraren Arnie och den populäre sportkillen Dennis. Jag kanske inte är så svag för kärlek, men jag är en total sucker för vänskap.

Kommentarer
Postat av: Martina

Nej, du var inte den enda som inte visste att Apocalyps Now bygger på Mörkrets hjärta... det visste inte jag heller. Men så har jag av nån anledning varken sett filmen eller läst boken.

Postat av: Pi

Boken är värd att läsa faktiskt.

Eftersom du är så mycket yngre är det inte konstigt att du inte har sett filmen. Men i min generation är det en film som ungefär ALLA har sett.

2008-07-12 @ 15:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback