Timmar som försvann

Jag är inte bara en kass läsare just nu, mitt lyssnande är också ganska oengagerat. Men under tiden jag röjt och julpiffat så har jag lyssnat på lite gotländska deckarintriger.

Pojke försvunnen - Anna Jansson

Jag börjar inse hur otroligt mycket uppläsaren betyder för hur jag upplever boken. Det var Marie Richardsson som läste den här deckaren och jag tror inte att jag störde mig på henne en enda gång. Imponerande! Inga exter, inget skratt i rösten, inga teatraliska överdrifter. Jag gillar!

Om själva boken tycker jag varken bu eller bä. Den börjar trevande och lite segt, men tar sig så småningom när fler intriger utvecklar sig och det blir allt svårare att bestämma sig för vem som verkar mest misstänkt. Lider mamman av Mûnchausen by proxy? Är det hon som gör sina barn sjuka? Eller är det vännernas tonårssöner som har sparkat ihjäl Andreas för det han avslöjar om deras föräldrar? Är kyrkogårdsvaktmästaren pedofil?

För en gångs skull är upplösningen lite överraskande. Det är man ju inte direkt bortskämd med. Kanske inte helt trovärdig, men i alla fall annorlunda.

Kommentarer
Postat av: Dolly

Det här var första boken jag lyssnade på, och själva boken gillade jag väl inte direkt, men det var okej i bilen t&r sthlm-skåne. Det jag skulle kommentera nu var uppläsaren, i mångt och mycket tyckte jag att det var bra, men det blev problem när hon försökte uttala orter på gotländska. Jag bär gotland, och gotländska i mitt hjärta och det skar varje gång hon uttalade "fel". Hade varit bättre att skippa det och läsa det vanligt.

Postat av: Pi

Jag kommer ju från västkusten så det märkte inte jag. Men jag förstår precis vad du menar. Det skär i öronen! Jag hade samma problem när någon uppläsare uttalade Göteborgska gatunamn fel och betonade SKF helt galet.

2008-12-17 @ 13:02:34
Postat av: Arina

Det är få svenska uppläsare jag trivs med. Däremot är de engelska ofta mycket bra.



Skratt i rösten är så hemskt irriterande och har nästan fått mig att sluta lyssna på kulturprogram i radio. Det är så många där nu som har irriterande röster att det har blivit fullständigt förstört för mig.

2008-12-17 @ 15:53:36
URL: http://arinasbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Pi

Jag har börjat misstänka att talfel är ett anställningskrav på sveriges radio. Varför skulle annars andelen människor som läspar eller inte kan säga R vara så mycket högre på radio än ute i verkligheten?

2008-12-19 @ 19:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback