Och nu, lite holländska

Det var ju flera som var oväntat duktiga på holländska. Imponerande. Nästan helt rätt.

Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma - Renate Dorrestein

Jag tyckte att det lät som holländsk chicklitt när jag läste på baksidan. Men det var snarare klimakterielitteratur. Bokstavligt talat. Den stackars huvudpersonen Heleen är mitt uppe i klimakteriet när hennes mamma får en stroke och förvandlas helt och hållet.

Jag tyckte oväntat bra om den här boken. Den var lite skönt mänsklig. Heleen har inte haft någon bra relation med sin mamma sedan hon var barn. Men när mamman blir helt hjälplös är det ändå på henne det faller att försöka reda upp situationen. Och att försöka få bra vård till en fysiskt pigg, men orolig mamma med svår afasi är uppenbarligen inte det lättaste. Samtidigt ska hon handskas med trilskande anställda i familjens handelsträdgård, en son på cykelsemester i Australien, en tonårsdotter som föredrar djur framför människor och det faktum att hon faktiskt inte längre vill ha sex med sin man. Jag har inga problem alls med att förstå att det går överstyr ibland.

Somliga dialoger blir lika roliga som tragiska och eftersom jag själv jobbade med afasipatienter i hemvården känner jag igen mig direkt. Den där frustrationen som uppstår när man absolut inte förstår vad den andre försöker säga är hemsk.

Så det var den nionde och näst sista ickeengelska boken i min årsutmaning. Jag är faktiskt riktigt nöjd med den. Nu ska jag bara ta mig igenom en ungrare också så har jag hållit mitt nyårslöfte. Bra där!

Kommentarer
Postat av: Snöfrid

Mina tankar när jag läste detta inlägg;

Holländskt?! - näe, det låter inget vidare...

"Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma" - vilken flum titel! Låter ju ganska skoj...

efter att ha läst hela inlägget - kanske skulle man kolla upp denna bok..?

Jaja, där ser man! Holländskt! fnissar o(^w^)o

Postat av: Pi

Den var faktiskt inte så dum. Fast jag undrar om jag hade gillat den när jag var i 20-årsåldern.

2008-12-30 @ 04:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback