Jag vill också vara med i bokkedjan

Diverse privata bekymmer har gjort mig till en kass läsare och än ännu tristare bloggare den sista tiden. Men jag vill ju också vara med och leka. Bokkedjan ger mig ju ett utmärkt tillfälle. Så, nu i ett anfall av sömnlöshet som inte ens spionromaner verkar kunna råda bot på, tänkte jag ta mig an några utmaningar. Jag börjar med den första. Det verkar ju logiskt och bra.

Favoritbok, alltså:

Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Det här har varit min favoritbok i snart trettio år. En storslagen magisk släktkrönika där de övernaturliga inslagen känns så fullkomligt vardagliga. Självklart kan någon vara så vacker att hon plötsligt en dag lyfter från marken och svävar upp mot himlen för att aldrig mer synas till. Här finns egentligen hur många associationer som helst att spinna vidare på men jag väljer släktens förste som slutar sina dagar bunden vid ett träd. Det finns det nämligen fler som gör i andra böcker. Till exempel i:

Amerikanska gudar - Neil Gaiman
Modern fantasy som utspelar sig precis här och nu. Huvudpersonen Shadow dör fastbunden och offrad i ett träd. Visserligen återuppstår han, men det här kriget mellan nästan bortglömda gudar blir inte sämre för det. Här dyker flera av våra nordiska asagudar upp i föga smickrande beskrivningar. Dessa gudar får en betydligt mänskligare gestalt i Johanne Hildebrandts böcker. Till exempel:

Freja
Jag tycker att det är en riktigt bra idé att ta våra gamla myter och göra fantasy av historierna. Här får gudarna mänsklig gestalt och riktigt liv i bronsåldern. Krig, magiska strider, pest och människoroffer, hur ska jag kunna låta bli att gilla det? Böckerna utspelar sig utanför det som idag är Uppsala och tydligen var det förenat med livsfara att segla mellan öarna, Om man inte hade tumme med gudarna kunde plötsliga stormar säkna skepp med män och guldskatter på bara några minuter. När guden tyckte sig ha fått tillräckligt mycket bedarrade stormen lika hastigt. Otäckt tycker jag. Då verkar det betydligt enklare att segla i samma trakter nu för tiden. Det gör huvudpersonen i nästa bok som är:

Dagmar - Oscar Danielsson
Jag är verkligen ingen seglare. Men efter att ha läst om Markus färder med folkbåten Dagmar blev jag faktiskt riktigt sugen på att lära mig. Markus plan är inte bara att lära sig segla, han planerar också att gå i land på öde öar, sova på klipphällar och lära sig att njuta av att vara ensam. Det går kanske så där, men att segla i skärgården verkar i varje fall betydligt enklare i en folkbåt än i de båtar man hade under bronsåldern.

Så, från Sydamerika till skärgårdsidyll på fyra böcker. Så kan det gå.

Kommentarer
Postat av: Marianne

God fortsättning på det nya året!

Postat av: Pi

Det samma! Hoppas att 2009 blir ett bra år för dig.

2009-01-02 @ 22:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback