Ryckig läsning

Jag är vårtrött och lite utarbetad just nu. Fast mest är det antagligen våren. Jag har svårt för den här årstiden. Jag mår mycket bättre på hösten. Jag gillar när det mörknar tidigt.
Våren med sitt ljus gör mig bara trött. Allt är grått och fult, människorna bleka och staden smutsig.

Det går över. Så snart det blir försommar piggnar jag till igen. Men det lär dröja några veckor. Jag är med om det här varje år, så jag borde vara van. Men lik förbannat blir jag lika förvånad över den totala trötthet jag drabbas av. Jag vill egentligen bara sova just nu.

Insomningsböcker är inte vad jag behöver nu. Jag har fortfarande Ludlum på nattduksbordet. Men för det mesta hinner jag inte ens hitta rätt sida innan jag somnar. Jag har halva boken kvar.

Jag har travar med olästa böcker liggande. Men det spelar ingen roll. För nu ska jag till biblioteket och lämna tillbaka böcker. Det förnuftiga vore ju förstås att inte låna något. Men det kommer inte att hända. Vem vet kanske kan jag hitta en nobelpristagare att läsa?

Mina litterära nyårslöften går lite blandat. Jag har lyckats läsa 5 böcker av icke engelskspråkiga författare (mål 10 st). Två icke-deckare av nordiska författare (Mål 5 st) Men, inte en enda ny nobelpristagare. (Mål 5 st) Nobelpristagarna visade sig bli svårare än jag trott. Jag har läst ganska många redan. Och de jag inte läst tycks jag ha ett väldigt motstånd mot. Det finns inget vettigt skäl till detta om vi bortser från poeterna. Poesi är inte min grej! Jag får helt enkelt ta mig i kragen och citera Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback