Underlig bok

Den här boken plockade jag åt mig när jag var på biblioteket sist. Den stod i deckarhyllan, men frågan är om den hade hamnat fel. Så skulle det kunna vara.

Jag är djävulen - Sonya Hartnett

Jan misstänker att detta skall föreställa en psykologisk deckare eller något sådant. Men det fungerar inget vidare. Jag tror inte ett dugg på personerna. Boken handlar om Aimee som flyttar in i ett hus tillsammans med sin pojkvän Curtis. Eller egentligen kanske den handlar om hennes granne Kitten. En ung man som bor med sin ondsinte farfar och en ålderstigen kvinnlig släkting. Kitten har ett par tvillingar med skarpslipade tänder och vassa klor i huvudet. De får honom att plåga sin förlamade farfar.

Jaha, Kitten har alltså haft en förfärlig barndom och blivit psykiskt sjuk. Fine, det kan jag väl tro på. Däremot tror jag inte alls på att det bara tar två veckor innan Aimee lämnar Curtis och bestämmer sig för att flytta in till Kitten. En ung flicka som flyttar ihop med sin första pojkvän brukar vara full av romantiska fantasier och att hon skulle vända sig mot sin pojkvän och llämna honom på fjorton dagar tror jag inte ett ögonblick på. Kitten sägs visserligen vara vacker, men det är ganska uppenbart att han inte är frisk. Och han blir inte friskare...

Hade boken varit längre så hade jag inte läst ut den. Men nu var den bara på 168 sidor så jag läste ut den medan jag satt framför datorn och spelade poker. Något ska man ju göra i väntan på spelbara kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback