Tre tegelstenar


Nu var det tegelstenar det handlade om hos
Lyran.
Det ska väl inte vara något större problem. Sådana har jag ju läst ett gäng. Frågan är bara hur man ska kunna välja? Och hur jag ska kunna undgå Stephen King. Nej, det är lika bra att ge upp med en gång. Jag tar honom först så är det gjort.

1. The Stand - Stephen King
Visserligen är It min favorit, men det känns som om jag har skrivit om den så många gånger att det kan vara dags att byta. The Stand är också en tegelsten. Speciellt om man läser The complete and uncut edition, vilket jag naturligtvis har gjort. Också. Ibland är jag en sådan nörd.
Det framavlade influensaviruset Captain Trips släpps av misstag ut över en intet ont anande mänsklighet. 99 % dör. Men eländet är förstås inte slut där. Människorna börjar drömma också. Underliga drömmar som lockar dem att söka sig till antingen den 108-åriga Mother Abagail i Nebraska eller den inte alls lika sympatiske Randall Flagg i Las Vegas. Här kommer Kings förmåga att skapa ett myller av personer till sin rätt. Det finns massor av personer som engagerar. Trash Can Man är bara en av många favoriter.

2. Otherworld - Tad Williams
Jag plockade ut en av delarna ur bokhyllan för att kolla. Den var på drygt tusen sidor. Och med fyra böcker i serien så klassar den ju helt klart in bland tegelstenarna. Det här var min insomningslitteratur under mycket lång tid. Väldigt annorlunda fantasy som lyckas kombinera historia, framtid och digitala världar på ett för mig helt nytt sätt. Jag är inte helt säker på om jag någonsin kommer att läsa den igen. Det får nog vänta tills jag blir pensionär. För det tar onekligen en hel del tid.

3. En värld utan slut - Ken Follett
Den fristående fortsättningen på Svärdet och spiran. Tyvärr inte alls lika bra. Men lång är den verkligen. Det handlar fortfarande om Kingsbridge, men nu 150 år senare. Kanske är det bara jag som har tröttnat på Follett, men jag stör mig verkligen på att jag redan efter en kort presentation av en person förstår vad den kommer att åstadkomma och råka ut för i boken. Intresserad av örter? Aha, då kommer hon att utmana den manliga läkekonsten och kanske anklagas för häxeri. Han blir ond, hon blir en framgångsrik handlare och han där kommer att bli en fantastisk arkitekt. Jorå. Det känns lite billigt. De onda är så fullständigt genomonda och så fort något verkar gå vägen för kärleksparet som man följer så kommer förstås någonting katastrofalt ivägen för deras kärlek. Tröttsamt. Men visst, inte så tröttsamt att jag slutade läsa.

Så, det var mina tegelstenar. Nu är jag faktiskt ikapp och kan vara med på nästa som väl kommer imorgon.


Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Ska du inte vara med i min tegelstensutmaning då? Två tegelstenar under hösten (mer i bloggen). :)

Postat av: Sophie

Haha, ja exakt så var det när jag drog igång Follets andra, det är ju nästan samma bok igen. Men visst läste jag den också. Lite passion och drama i historisk miljö är ju trevligt och har väl aldrig skadat. Action är det inte heller ont om. Jag deltog inte i tegelstenstrion, men jag funderade på den och jag hade också tänkt ange The Stand (som varit trevlig läsning hela sommaren)och någon av Follets mastodonter. Kanske ska kolla upp den andra då bara för att, men du verkar inte överförtjust?

2010-09-10 @ 01:02:44
URL: http://projektp.bloggproffs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback