Nyligen avlyssnat

Den här lilla lådan innehöll så många cd-skivor att jag var tvungen att låna om den för att hinna lyssna klart. Och nu håller jag redan på att glömma handlingen. Kan det vara så att min hjärna håller på att förvandlas till äpplemos? Jag tycks inte kunna komma ihåg något jag läser just nu. Ingenting fastnar.

Kinesen - Henning Mankell
.
Det började dramatiskt i alla fall. En hel massa mord! I stort sett alla invånare i en liten norrländsk by hittas brutalt mördade. Man får visserligen följa något av polisens arbete i början, men därefter går det över till att handla om en skånsk åklagare vars mamma var fosterbarn i en av de mördade familjerna. Hon startar en privat utredning av vad som egentligen hände eftersom hon inte tror att poliserna är på rätt spår.
.
Det jag gillar bäst i den här boken är historien om hur kineser utnyttjades som slavar vid järnvägsbyggen i USA vid mitten av 1800-talet. Det är intressant. Men själva deckarhistorien känns kanske inte så spännande. Fast allt behöver ju inte vara spännande. Det var helt okej att lyssna på. Även om jag tycker att slutet var något av en besvikelse. Det kändes nästan som om Mankell tyckte att boken höll på att bli för lång (vilket i och för sig är sant) och skrev ihop ett snabbt slut för att bli klar med det hela.
.
Johan Rabeus läste. Då och då med lite för mycket skådespeleri för min smak, men ändå okej. Jag får väl helt enkelt leva med att skådespelare inte kan läsa en text rakt upp och ned utan att lägga till dialekter, harklingar och rosslanden i replikerna. Det blir lite radioteater över det hela. Jag gillar det inte så värst, men många andra verkar uppskatta det, så jag får väl helt enkelt leva med att det är så det ska vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback