Rättning i ledet!

Nu får det bli lite bättring här i bloggen. Även om jag inte läser mycket, så läser jag ju lite och lyssnar på en ljudbok då och då. Jag har bara inte orkat skriva om det.

Fast ljudböckerna är inte mycket att skriva om faktiskt. De flesta glömmer jag nästan direkt när de sista orden klingar ut. Jag tror inte att min hjärna tar åt sig det jag lyssnar på alls lika effektivt som det jag läser. Jag är faktiskt säker på just det. Jag minns aldrig saker som folk säger till mig om jag inte skriver upp det.
Fast att jag skriver upp saker är inte heller en garanti för att jag ska minnas det. På jobbet har jag fullt av kryptiska anteckningar som jag inte har en aning om hur jag ska tyda. Det var säkert glasklart när jag skrev upp det, men två dagar senare tittar jag på lappen med samma intelligenta uttryck som ett nyvaket murmeldjur. Det är bara handstilen som övertygar mig om att jag verkligen har skrivit de där fullkomligt obegripliga orden. Vad kan jag till exempel ha menat med: Grå + kompl, kärnv måste accent. Tisdag till Marin. Det gäller ett jobb förstår jag. Men för vilken kund? Marin? Ska det vara Martin eller kanske Maria?

Dessa ljudböcker har jag i alla fall lyssnat på.

Silverkronan - Anna Jansson
Det var Marie Richardsson som läste den här och jag hade faktiskt för mig att jag tyckte att den var rätt okey. Men när jag försöker komma på vem som faktiskt var mördaren så inser jag att jag inte minns. Det kan inte vara ett bra tecken.

I djävulens sällskap - Peter Robinson
En helförlamad rullstolsbunden kvinna hittas med avskuren hals vid en hög klippa. Här minns jag vem som är mördaren, mest för att jag tyckte att det kändes väldigt konstruerat. Thomas Bolme läste, har jag för mig, och det gjorde han väl bra. Men jag har lite svårt för att han byter röstläge för de kvinnliga replikerna.

Honungsbiets hemliga liv - Sue Monk Kidd
Gunilla Röör läser den här boken och till en början håller jag på att bli galen. Hon låter som ett barn. Men egentligen är det ett utmärkt val. Berättaren är bara 14 år. En vit flicka som rymmer med hemmets svarta hushållerska från en tyrannisk far. South Carolina 1964 med raskravaller och nya lagar bildar bakgrunden till den här ganska charmiga historien. Ingen fantstisk läsning, men trevligt och lättlyssnat.

Jag har läst lite också, men det får vänta till nästa blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback