Hyfsat spännande på promenaderna

Ytterligare en ljudbok har blivit avlyssnad. Den här lånade jag på biblioteket sist jag var där och den var inte så dum.

Djävulens fjäder - Minette Walters

Jag gillar Minette Walters. Även om inte alla hennes böcker är världsbäst precis så har hon i alla fall den goda smaken att skriva helt fristående böcker. I like! Jag är enormt trött på konceptet med 10 böcker om en och samma person. Framför allt när jag sällan gillar personerna. Jo, det finns undantag. Massor av sådana. Men det struntar jag i just för ögonblicket. Idag är jag trött på seriedeckare. Så det så.

I den här boken skriver Walters om en kvinnlig krigskorrespondent som blivit kidnappad i Irak. Hon släpps efter bara tre dagar och åker omedelbart hem till England. Hon gömmer sig för media och hyr ett gammalt hus på landet. I själva verket gömmer hon sig för mer än så. Hon är övertygad om att hon har upptäckt en seriemördare som våldtar och hugger ihjäl kvinnor i krigszoner. Hon känner till hans alias, men de undersökningar hon gör går långsamt.

I boken ryms panikångest, stora mastiffer, underliga släktskapsförhållanden, en AGAspis, en dement äldre dam, arvstvister, en granne med någon form av socialt problem, en styck läkare och spikfällor. Precis vad den här lyssnaren behövde under de trista promenaderna hem från jobbet. Jag tycker att det är enormt tråkigt att gå, men jag inbillar mig att det är nyttigt. Ljudböckerna gör det i alla fall uthärdligt.

Kommentarer
Postat av: Arina

Jag tycker om Walters men har inte läst någon sedan Ormars skepnad (hette den så?). Den berörde mig på ett sätt som få böcker kan göra och sedan dess har jag varit lite rädd för att läsa något av henne.

Postat av: Pi

Hon är ganska ojämn tycker jag. Ibland lysande, ibland halvkass. Men man kan alltid trösta sig med att hon inte återanvänder sina personer. Gillar man inte en bok kan man med glatt mod ge sig på nästa och möta ett helt nytt persongalleri.

Jag har för mig att Ormars skepnad var riktigt bra, men jag kan i ärlighetens namn inte skilja på dem längre.

2008-09-03 @ 12:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback