Sådärja, ytterligare en nobelpristagare läst

Nu börjar det likna något. Nu ska jag bara läsa en obekant nobelpristagare till så har jag klarat mitt mål på 5 stycken.

M/T och Berättelsen om skogens under - Kenzaburo Oe

Jag har visserligen somnat många gånger till den här boken. Men det har ändå varit trivsam läsning.  Jag tycker om de här berättelserna som Oe kanske eller kanske inte fick av sin mormor. Oavsett om de är sanna eller inte. För med den här boken är det inte enkelt att veta vad som är sant och vad som är myt. Delar av Oes liv dyker onekligen upp i form av hans handikappade son - men vad som är sanning och vad som är saga är inte självklart för mig.

Berättelserna om den hemliga byn kanske är del av en muntlig tradition som Oe nu för vidare, jag vet inte. Han kanske har hittat på varenda historia om Förstöraren och de jättefierade människor som skapade byn i den djupa skogen. Oavsett vilket, har jag haft det ganska gemytligt med den här boken.

Men nu är det nog dags att fylla på med lite nordisk litteratur igen. Jag har för mig att jag ska läsa två nordiska böcker till i år. Och två eller tre som är skrivna på annat originalspråk än engelska. Lite bredd kan ju aldrig vara helt fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback