Min litterära hemvist

I couldn´t help but wonder... för att låta lite SATC... är jag en återfödd sydstatsbo? Vad är det egentligen med sydstaterna som får denna göteborgare att gå i spinn?

Visst finns det gudar i Alabama - Joshilyn Jackson

Jag antar att det måste ha skrivits någon sysdstatsroman utan en mentalsjuk mamma eller annan nära släkting med seriösa psykologiska problem. Men jag kan inte komma på någon. Inte för att jag saknar det. Jag är så nöjd så. Ge mig galna släkringar, sex, rasism, klassproblematik och bullriga familjer med tonvis av skvaller och tilltrasslade relationer så är jag lycklig.

"Det finns gudar i Alabama: Jack Daniel´s, skolans kvartsbackar, pickuper, stora tuttar och så Jesus."

Hur ska man kunna motstå en roman med en sådan inledning? Jag kan det i varje fall inte. You had me at Alabama, girl.

Jag sitter och funderar på när jag egentligen upptäckte min totala vurm för sydstatslitteraturen. Jag misstänker att det var Tidvattnets furste som bekräftade det hela för mig. Någonting med miljön och tematiken gör mig till ett motståndslöst våp. Men varför? Vad är det som gör att jag är så såld på värme, galna släktingar, träskmarker och verandor medan andra blir stjärnögda så snart en internatskola dyker upp i baksidestexten? (Jag har en ganska stor plats i mitt hjärta för internatskolor och irländska miljöer också) Det kan ju inte vara igenkänningen? Likheten mellan en trerumslägenhet i en regnig västkuststad och mint juleps på en varm veranda är inte uppenbar. Men något är det!

Boken då? Naturligtvis gillade jag den. Vad annars? Hur ska jag kunna låta bli att gilla Arlene som har slutit avtal med Gud. Hon har slutat ljuga, slutat hoppa i säng med pojkar och lovat att aldrig återvända till sin barndomsstad. Allt hon begär i gengäld är att kroppen aldrig ska hittas. Den där kroppen som hon knuffade ner under kudzun för många år sedan. Naturligtvis kan hon inte hålla sitt avtal. Vem kan det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback