Rasande effektivt

Än en gång har jag gjort det. Förenat nytta med nöje. Slagit två flugor i en smäll.

Nobelpristagare - check
Annat originalspråk än engelska - check

Åh vad kul det hade sett ut om jag hade kunnat fortsätta med tjeck. Men det kan jag inte. För han är portugis.

Blindheten - José Saramago

Det här tyckte jag om. Jag gillar när författare blandar en absurd del med en i övrigt konkret och logisk handling. Som här. Att befolkningen i ett land plötsligt drabbas av en smittspam blindhet som sprider sig som en epidemi är absurt. Men om det faktiskt hände, så skulle den här händelseutvecklingen vara rimlig. De blinda skulle mycket väl kunna interneras i läger. Det skulle kunna bli strider mellan olika grupper av blinda.

Det är en konst att skriva enkelt. För, den komplicerade handlingen till trots, det här är lättläst. Jag läste hela boken på två dagar. Trots att jag var på konferens. Jag hoppade över bastun och bubbelpoolen bara för att jag inte kunde slita mig. Middagen däremot var jag på. Jag är betydligt mer förtjust i mat än vatten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för recensionen! Jag vill gärna läsa den, och det var bra att höra att boken inte är tung.

Postat av: annannan

Välkommen hit på studiebesök så kan du läsa på originalspråket sedan!

2008-06-27 @ 13:56:56
Postat av: Pi

Välkommen vartdå? Till Portugal? Jag har faktiskt varit där ett par gånger. Utan att lära mig mycket mer än obrigado, att be om notan och räkna till 10. Vilket jag dessutom har hunnit glömma.

2008-06-27 @ 16:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback