Nu tar jag en paus från Afrika

Det får räcka för ett tag nu. De afrikanska böcker jag läst har inte varit dåliga på något sätt. Med tanke på hur lite afrikansk litteratur som översätts till svenska kan man nog lita på att kvaliteten är en bit över den Läckbergska. Men det räcker ändå inte riktigt.

Winnie Mandelas klagan - Njabulo S Ndebele

Här är det kvinnornas historier som berättas. Kvinnor som väntar. Vars roll det har blivit att vänta på en man. Männen är borta av olika skäl. En studerar, en annan bara försvinner och Nelson vet vi ju alla var han tillbringade sin tid.


Det är som sagt inte dåligt. Men samtidgt är det lite för främmande. Jag har hela tiden en känsla av att jag missar stora delar eftersom jag är så dåligt insatt i den sydafrikanska politiken och kulturen.

Jag kan tänka mig att det är så här det fungerar för funktionella analfabeter. De som alltså inte själva upplever att de har lässvårigheter, men som ändå har svårt att tolka texter. Tydligast brukar man upptäcka dem bland bloggkommentarer där det är tydligt att varje spår av ironi har gått dem förbi. (Dock inte bland de stjärnor som kommenterar mina bloggar. Jag tycks bara locka till mig übersmarta människor. Tja, om vi bortser från de där tomtarna som tycker att jag bör förlänga min penis...)

Nå, tillbaka till ämnet. Jag känner mig alltså lite dum när jag läser afrikansk litteratur. Så nu tror jag att det får räcka med afrikaner för i år. Förutom Soyinka, men den boken sparar jag ett tag. Jag ska nog försöka hitta någon ny sydamerikan istället.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Du beskriver exakt hur jag kände mig när jag läste "Half of a Yellow Sun".
Visserligen hade jag hört talas om Biafrakriget, men inte tillräckligt för att kunna sätta in romanhandlingen i något större sammanhang.

Förmodligen kräver det en väldigt envishet för att börja läsa litteratur från områden man inte tidigare känner till och mycket blir nog "bortslösat" (dvs. man läser utan att fatta så värst mycket) innan man har skapat en referensram.

Postat av: Pi

Visst är det en konstig känsla? Lite som när man missar poängen i en vits. Man förstår att det är roligt eftersom alla andra skrattar - men man fattar inte riktigt varför. Så står man där och småler lite fånigt.

2008-05-31 @ 15:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback