Jag kom i Mååååål!

Det här får mig nästan att skämmas. En bok på 132 sidor som det tagit mig mer än en vecka att komma igenom. Små sidor dessutom. Boken är inte bara tunn, den är liten också.


Söndagen då jag blev världsmästare - Fredrich Christian Delius


Min strävan att bredda mitt läsande fick mig denna gång att plocka med mig den här tysken eller italienaren från biblioteket. Nej, jag vet inte vad han räknas som. Han är född i Rom, men har studerat litteratur i Berlin och bokens originaltitel är på tyska.


Utan att vara dålig på något sätt så har boken ändå fått mig att somna som en stock efter några få sidor. Ändå känner jag med den här lille stammande elvaåringen med eksem och prästpappa. Det gör jag verkligen. Men som sagt, jag somnar.


Boken utspelar sig under en enda dag. Från det att pojken vaknar av kyrkklockornas klang till det att han väntar i den tysta lilla staden på att någon ska komma ut och fira Tysklands seger över de favorittippade Ungern i VM-finalen 1954, tillsammans med honom. Matchen har han fått lov att höra på radio, trots att det är söndag. Han hör den ensam eftersom ingen annan i familjen är intresserad.


Som sagt, en enda dag, men det tog mig mer än en vecka...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback