Humor är svårt

En samling berättelser skrivna av en homosexuell amerikansk stå upp-komiker. Hur skulle det kunna misslyckas? Tja, jag vet inte hur han gör det. Men speciellt kul hade inte jag i varje fall.

Naken - David Sedaris

Jag trodde verkligen att det här skulle vara kul. Blurbarna på framsidan hävdade att det här skulle man inte läsa med mat i munnen. Hmmpff! Det där skulle föreställa en missnöjd fnysning. Jag hade inte alls så roligt som jag hade förväntat mig.

Visst, det finns en hel del festliga formuleringar och beskrivningarna av hans mamma är sköna. Men långa långa stycken är riktigt trista. Jag känner inte till den här komikern. Om jag hade gjort det så kanske det hade varit roligare - men nu blir en helt del av berättelserna bara ord på tomgång.

Fast humor är svårt. Tyvärr. Jag skulle verkligen uppskatta att hitta någon riktigt rolig läsning. Något som fick mig att gapskratta. Men jag tror att det är svårt.  När man verkligen har behov av att garva har man inte mycket humor. Och man ska även i detta fall läsas som Jag. Jag skulle behöva ett gott skratt just nu, men det verkar jag få leta efter på någon annan plats än i böcker.

Kommentarer
Postat av: Jenny B

Tack för recensionen! Av vad jag har läst om David Sedaris, så verkar en del gilla honom, medan andra är skeptiska, vilket gör mig skeptisk också. Men jag kommer nog att läsa något av honom någon gång, så att jag får en egen uppfattning om hur han skriver.

Postat av: Marianne

Det enda jag läst av Sedaris är "Me Talk Pretty One Day", där åtminstone hälften av texterna är roliga.
Jag gapskrattade inte, men fnissade rejält i alla fall.
Ge karl en chans till!

2008-03-10 @ 08:37:20
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Ylva

Humor är verkligen knepigt, både i böcker och i verkliga livet. Men när det står på boken att den är rolig, kanske man ska ana oråd...? Du får prova någon bok som inte sägs vara kul. Har du läst Middlesex (Eugenides)? Den är i och för sig mest sorgsen men oj vad dråpligt rolig den är - också!

Själv läser jag mina tonårsflickböcker om Jolly och skrattar mig fördärvad - jag tror jag tycker de är roligare nu än jag gjorde då!

2008-03-11 @ 17:57:07
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: Pi

Det kan mycket väl hända att den bara kom fel i tiden för mig just nu. Kanske skulle jag låna några Dante-böcker och se om det faller mig bättre i smaken.

Jag misstänker annars att jag faktiskt är för stressad för att ha någon humor just nu.

2008-03-12 @ 12:53:06
Postat av: Cecilia i Houston

Jag har läst Me Talk Pretty One Day och jag måste säga att jag inte tycker att Sedaris humor gör sig i text. Han medverkar ibland i ett radioprogram (This American Life) på National Public Radio och då tycker jag att han oftast har roliga saker att säga. I skrift saknar jag hans röst. This American Life är ett väldigt bra radioprogram och finns som gratis podcast och på deras website kan man lyssna på gamla lyssnarfavoriter (http://www.thislife.org/Radio_Favorites.aspx).
Tack för en trevlig blog, förresten.

2008-03-14 @ 17:59:35
Postat av: Pi

Hej Cecilia och tack själv för tipset. Jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt. Med rätt tajming och en levande berättare så tror jag att flera av de här historierna hade kunnat bli riktigt roliga. De första korta krönikorna var verkligen roliga.

2008-03-14 @ 22:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback