Ovanligt slingrande

Jag lyssnar på en bok som heter Nymåne just nu. Min svärmor hade fått dubletter av den så hon gav den ena till mig. Själv kommer hon antagligen inte lyssna på sitt exemplar eftersom "dom inte döar varandra". Efter att ha upptäckt deckare vid 67 års ålder tänker hon uppenbarligen inte slösa bort någon tid på att läsa böcker utan lik nu.

Själv började jag lyssna ganska motvilligt. Det här var den enda ljudbok jag hade kvar olyssnad. Baksidan lät dessutom lite halvtrist.  Som en kärlekshistoria. Den halvirakiska kocken Serina träffar läraren Hanif i Kalifornien där de båda arbetar och de blir kära i varandra.

Jaha. Jag börjar lyssna lite halvhjärtat. Men det är inte så illa. En rolig farbror berättar arabiska sagor. Språket är faktiskt ganska spänstigt och bortsett från kärlekshistorien så är det ganska trivsamt. Love... inte min grej.  I bokform alltså.

Men, och här kommer grejen. Jag har inte den minsta aning om vart boken är på väg. Jag har nog lyssnat på halva boken nu och jag har inte ens en ledtråd till vad som kommer att hända. Håller Serina på att bli politiskt medveten? Är Hanif en mördare? Kommer Serina att bli terrorist? Normalt vet man vart en berättelse är på väg - men här står jag (eller cyklar om vi ska vara noga) helt frågande.

Det finns ett litet mystiskt övernaturligt stråk i boken  också. Jag sätter mitt hopp till det. Jag kommer att bli väldigt besviken om det blir terroristspåret som utvecklas vidare...


Kommentarer
Postat av: Lyran

Jag har nyligen lyssnat på den, men jag tänker inte berätta ngt :p

Postat av: Hermia

Nymåne gillade jag också! Precis som du har jag svårt för kärlek i böcker - men den här minns jag som en riktigt behaglig historia. Shoppade arabiskt kaffe under läsningens gång frestad av bokens alla dofter och smaker. Hoppas du inte blir besviken på vägen mot slutet!

2008-06-22 @ 18:35:43
URL: http://hermiasay.blogspot.com
Postat av: Pi

Åh, vad kul att ni också har läst den. Nu blir jag ännu mer nyfiken på hur det kommer att gå. Och jag är ju ständigt hungrig när jag lyssnar på den. All denna mat! Alla dessa dofter!

2008-06-22 @ 21:15:02
Postat av: Lyran

Det ska bli kul att höra vad du tycker när du läst färdigt.

2008-06-24 @ 12:04:41
URL: http://lyrannobel.blogspot.com/
Postat av: *Malin*

Och jag har bara precis börjat i den, men får inget grepp om den. Den blir alltså bättre sen eller? Den fångar mig inte riktigt.

2008-06-24 @ 20:50:31
URL: http://malinsblog.wordpress.com
Postat av: Pi

Hej Malin!

Jag är faktiskt inte säker på att den blir så mycket bättre. Om jag hade läst den istället för lyssnat så hade jag nog lagt ifrån mig den för länge sedan.

Jag har hela tiden en känsla av att "snart, snart händer det nog något dramatiskt" men det har det inte gjort ännu. Och jag är på cd nr 10.

2008-06-25 @ 11:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback