Han ser kanske ut som Barry Manilow

Men jag förlåter det. Det är okey, Neil. Lite tacky, kanske - men alla har vi våra brister.

Amerikanska gudar - Neil Gaiman

Det finns fantasy utan drakar och magiska svärd. Neil skriver fantasy som utspelar sig precis här och nu. Jag tycker att det här är riktigt smart. En berättelse om alla de gudar och väsen som har följt med människorna som kommit till Amerika. Vad gör de egentligen när de inte längre har några tillbedjare eller någon som ens tror att de finns?

I den här boken arbetar de som taxichaufförer, begravningsentreprenörer och horor. Men något är på väg att hända. En strid håller på att blossa upp mellan de gamla gudarna och de nya digitala moderna ikonerna. Mitt i detta befinner sig Shadow. Han har precis avtjänat ett tre år långt fängelsestraff, när han får reda på att hans hustru Laura har dött i en bilolycka tillsammans med hans bästa vän. Han har ingenting kvar när den underlige mr Wednesday erbjuder honom ett jobb som chaufför och alltiallo.

Jag kan inte påstå att det här är jättebra, men jag gillar det som fan. Det här var precis vad jag ville läsa just nu. Lite mysko, men logiskt i sina underligheter. Visst har jag alltid trott att vissa turistmål är magiska platser? Ställen med någon slags mystisk dragningskraft som efter hand förses med turistfällor för att människor ska kunna ge sig själva en rationell förklaring till att de åker dit. Det låter ju helt logiskt. Varför skulle det annars finnas traktormuseum? Eller världens största stekpanna som man kan åka och titta på? Något att tänka på i sommar när man upptäcker att man står på någon gudsförgäten plats och stirrar på någon kass utställning av linnehanddukar eller historiska kakformar. Det kan vara en magisk plats.

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback