P

Sådär, nu är jag i kapp. Klart att jag vill vara med. Jag har ju saknat bokfemman hur mycket som helst.

Bok - Parfymen
Om jag tvingas göra en topp tio-lista över mina favoritböcker, så kommer Parfymen garanterat med på den. Jag har säkert läst den sex eller sju gånger och det kommer garanterat bli fler. Det finns massor jag avgudar här. Historia och tillverkning – det kan bara inte gå fel. Jag älskar att läsa om hur man tillverkar saker. Peta in lite hantverk eller byggnadskonstruktion i en roman och ni har en totalt trogen och hundraprocentigt tillgiven läsare här. Att den dessutom handlar om något så svårgripbart som dofter är bara ytterligare pluspoäng i min bok.

Författare - Boris Pasternak
Ett av mina dåliga samveten. Jag kan inte med ryska författare. Det spelar ingen roll att jag borde ha läst dem. Det går inte! Med några få undantag hatar jag dem och vill att hela deras persongalleri ska avlida omedelbart så att jag kan slippa den plåga det är att läsa om dem. Pasternak är inget undantag. Jag tog mig igenom Doktor Zjivago av ren princip (på den tiden jag hade sådana) och hatade varje minut. Att
Pasternak dessutom ser ut som min hatade kemilärare från grundskolan hjälper honom inte ett dugg.




Karaktär - Petter
I en stuga bodde Petter, med sin katt och 4 getter. Det här måste vara en de första böcker jag läste. Jag kan fortfarande en del av rimmen utantill. Av någon anledning var jag mest förtjust i den blå geten. En sådan ville jag gärna ha. Eller vilken get som helst egentligen. Men sedan blev jag stångad av en elak get som hette Wilma och då tappade getter något av sin charm för mig.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Morrn!



Du är utmanad.

Postat av: Pi

Jag har ingen aning om vad det gäller ännu. Men utmaningen är självklart antagen. Hoppas att den inte gäller blodpuddingsätning, för då ligger jag pyrt till.

2008-07-04 @ 11:44:00
Postat av: Dieva

En kommentar skulle du ju få också! Sorry.



Kul med Petter som litterär gestalt. Jag ahr själv inga barndomsminnen av boken men mina barn har läst den otaliga gånger.

2008-07-06 @ 21:49:15
URL: http://dieva.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback