Jag + biblioteket = SANT

Jag har börjat vänja mig vid mitt nya bibliotek. Långsamt men säkert. Rent principiellt älskar jag ju alla bibliotek, förstås. Men eftersom jag tydligen är en gnutta ärkekonservativ också, så var det ju lite traumatiskt när mitt bibliotek flyttade från det gamla fina kulturminnesmärkta huset till stadsdelens nya kulturhus.

Men nu när jag börjar hitta bland hyllorna så känns det bättre. Det enda jag inte är helt tillfreds med är matlukten. Det ligger ett café/restaurang på undervåningen och eftersom det inte finns några dörrar så sprider sig matlukten bland böckerna. Inte bra när man är hungrig. Vilket jag oftast är när jag springer till biblioteket efter jobbet.

Nåja, det är faktiskt ändå ett mindre bekymmer. Jag har större problem med mitt löfte om att läsa nobelpristagare. Jag glömmer alltid bort vilka de är. Förutom de jag redan har läst då förstås. Men tanken var ju att jag skulle läsa 5 pristagare som jag inte hade läst innan. Jag behöver en lista, helt klart.

Men jag fick i alla fall med mig ytterligare någon icke engelskspråkig författare. Något mysko från Angola. Garanterat en premiär för mig. Och Lehanes Patient 67. Äntligen.

Och nu till något helt annat.

Hur i hela fridens namn kunde jag glömma Gökboet och Apocalypse now i min bok-filmfemma? Vad tänkte jag på? Nåja, gjort är gjort...

Kommentarer
Postat av: Klara

Listor är ett måste för mig med när jag besöker bibliotek - annars förvillar jag mig bort bland allt annat skoj och inte nog med att man kanske glömmer bort namnen på författare eller böcker man skulle leta efter - jag glömmer helt bort att jag egentligen letade efter något speciellt överhuvudtaget. Har en egen nobelpristagarlista i min läsdagbok som prickas av då och då - dock inte alltid så mycket snabbare än det tillkommer nya författare :)

Postat av: Pi

Visst vore det bra med lista. Men en del av glädjen i att vara på biblioteket är ju att hitta de där helt oväntade fynden. De där som man plockar med sig för att de har tokfula omslag eller en rolig titel.

Jag gillar att spontanlåna. Men om jag ska få med mig några nobelpristagare så är jag nog faktiskt tvungen att börja skriva lista.

2008-01-29 @ 11:12:12
Postat av: Snöfrid

Jag brukar lägga en liten lapp i plånboken på böckerna jag är på jakt efter. Kanske ett tips? ;)

2008-01-29 @ 15:28:21
URL: http://fantasy03.blogg.se
Postat av: Snöfrid

länkade precis till din blogg ;)
kram

2008-01-29 @ 16:43:37
URL: http://fantasy03.blogg.se
Postat av: camilla

Jag kör en kombo av lista och browsa på bibblan. Jag har ett anteckningsblock där jag skriver upp alla boktips jag får och jag har oftast en eller två böcker därur jag vill låna. Men känns de inte bra när jag tar i dem, så kollar jag antingen nästa titel på listan, eller så browsar jag istället. Bibliotek och boklånande ska vara förenat med lust, tycker jag :)

2008-01-29 @ 18:08:09
URL: http://camillasboklada.blogg.se
Postat av: Pi

Jo, en kombo av lista och spontanlån skulle antagligen vara det bästa. Jag är så kass på att skriva upp. Jag inbillar mig att jag ska minnas, men det gör jag sällan.

Kanske borde jag vika en sida i almanackan till intressanta böcker? Det vore ju en idé. Hmm fast det kräver förstås att jag skaffar en almanacka först..

2008-01-30 @ 08:34:49
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Klara

En blandning av lista och spontana spännande val ska det såklart vara - menar inte att man stenhårt ska följa sin lista. Men ibland blir det bara spontanlån och aldrig de där som jag faktiskt vill läsa.... Fast bibliotek (listor eller ej) är underbara ställen att fördriva tid och fantasi på!

2008-01-30 @ 10:12:49
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Pi

Mmmm. Visst är bibliotek underbara ställen. Jag har blivit utkörd från biblioteket betydligt oftare än jag har blivit utkörd från krogen.
"Öhrrmm, nu stänger vi om fem minuter."
Hoppsan. Helt plötsligt upptäcker man att den där snabba stunden när man bara skulle slinka in på biblioteket har blivit en och en halv timme.

2008-01-30 @ 11:37:08
Postat av: camilla

Ett papper i plånboken, kanske? Eller nånstans i mobilen om det finns plats? Annars får du träna upp ditt minne, så att du kan lagra det där ist ;)

2008-01-30 @ 16:27:22
URL: http://camillasboklada.blogg.se
Postat av: Pi

Det känns som om det är försent att träna upp minnet. Det är redan fullt av en miljon helt onödiga saker. Som svenska schlagertexter. Jag tycks inte kunna bli av med dem vad jag än gör.

Men nu har jag köpt en almanacka i alla fall. Så kanske blir det lite bättre.

2008-01-31 @ 08:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback