Fem filmatiseringar

Måndag igen. Nu med en riktigt svår bokfemma. Filmatiseringar. Hu! Jag brukar försöka undvika att se sådana, eftersom jag nästan alltid blir besviken. Och vad svårt det var att komma på några. Men skam den som ger sig. Jag har bara fuskat lite.

Stand by me
Min favorit bland King-filmatiseringar. En fin kortroman eller långnovell som har blivit en stämningsfull rörande film. För en gång skull stämmer filmen totalt överens med hur jag föreställde mig personerna när jag läste boken.

High fidelity
För en gångs skull en film som nästan är bättre än boken. Jag tyckte att Nick Hornbys bok var mysig, men filmen är faktiskt tokcharmig. John Cusack är så perfekt i huvudrollen att jag glatt förlåter att de flyttat handlingen från England till USA.

En förlorad värld
Det här är visserligen en TV-serie. Men ändå. Den måste ju bara vara med. Jag har hört rykten om att den ska göras en ny version, men det borde ju vara förbjudet. Nu läste jag i och för sig Brideshead revisited först efter att jag hade sett serien. Men det hindrar mig inte från att instämma i alla lovord.

Den enfaldige mördaren
En hyfsad novell är ibland allt som behövs för att skapa en bra film. När man filmatiserar en roman är man alltid tvungen att välja bort mycket av materialet. En novell kan man istället utveckla. Det var länge sedan jag såg den här filmen. Men den var bra då, så jag antar att den skulle vara bra nu också.

Kalle och chokladfabriken
Idag går det att göra filmer på fantastiska böcker. Kalle och chokladfabriken filmades redan på 70-talet, men där ser allt ut som pappkulisser. Nu tycker jag att det fungerar. Jag hade visserligen tyckt att det hade varit roligt om de hade gett rollen som Willy Wonka till Marilyn Manson, men Johnny Depp fungerar bra han med. Bisarr bok, knäpp film. Kul helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

Tack för en bra blogg!
Jag har givit dig en "You make may day blog-award"!

Postat av: Sara

Åh, vi har High Fidelity båda två :) Fast jag kan nog inte förlåta flytten till USA. London ska det ju vara!

2008-01-28 @ 22:23:49
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag är nog beredd att förlåta ganska mycket så länge Cusack är inblandad.

2008-01-28 @ 23:22:22
Postat av: Ylva

Vilka bra filmatiseringar du valde! Stand by me är verkligen bra och likaså Den enfaldige mördaren. För att inte tala om Brideshead revisited...

2008-01-30 @ 17:13:26
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: Pi

Det var enormt svårt. Jag är uppenbarligen inte van vid att tänka på film. Och det tog ju inte lång tid innan jag kom på andra filmer som borde varit med. Svårt tema, tyckte jag.

2008-01-31 @ 08:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback