Och nu till något bra

Om det inte vore emot mina principer så skulle jag sträcka armarna i luften och dansa en liten glädjedans varje gång jag ser ett foto av Dennis Lehane. Inte för att han är snygg. Oh no! Men han är ung. Nåja, förhållandevis i alla fall.

Med lite tur så kan han skriva böcker i drygt 30 år till. Massor av mörka historier att njuta av alltså.

Patient 67 - Dennis Lehane

Det har alltid funnits något pastischartat över Lehanes sätt att skriva. Trots att böckerna har varit placerade i nutid har jag känt mig förflyttad bakåt i historien när jag läst dem. Så, vad kan passa bättre än en Lehaneroman som utspelar sig 1954? Mitt i det kalla krigets dagar. Här faller språket på plats direkt. Att den utspelar sig på en fängelseö för mentalsjuka gör den inte på något sätt sämre.

"Han omgavs av vårdare, främst negrer, samt ett par vita killar med avtrubbade ansikten, som om de inte fått tillräckligt med mat som små och förblivit förkrympta och irriterade sedan dess."
Visst är det enkelt att föreställa sig hur de ser ut?

Historien är skruvad fler varv än vanligt. Och då brukar jag ändå tycka att Lehane krånglar till sina historier onödigt mycket i vanliga fall. Men när det gäller hans böcker så kräver jag ingen större trovärdighet i deckarintrigen. Det är inte därför jag läser dem. Istället är det stämningen jag är ute efter. Och stämning får man i massor.

Kommentarer
Postat av: Jenny B

Hmmm. Jag gillar inte deckare, och Lehane har aldrig intresserat mig. Men när du skriver så här om boken, blir jag riktigt nyfiken. Det är så här bokrecensioner skall vara! Tack för tipset!

Postat av: Pi

Vad roligt!
Vem vet, du kanske gillar honom? Eller kanske inte. Men prova.

2008-02-04 @ 22:27:44
Postat av: Erika

Oh ja, förstår vad du menar med stämning och vändningar. Patient 67 är en thriller utöver det vanliga!

2008-02-05 @ 00:30:47
URL: http://bockermedmera.blogspot.com
Postat av: Pi

Ja, jag tycker också det. Dessutom är Dennis Lehane en författare utöver det vanliga.
Nu hoppas jag bara att han lever enormt länge och fortsätter att skriva böcker i oförändrad takt. Eller snabbare.

2008-02-05 @ 08:20:23
Postat av: Bokmoster

Åhå, där var den ju, recensionen av Patient 67. Itressant! Är det lämpligt att börja med just den om man tänker sig att läsa Lehane?

2008-02-05 @ 08:45:15
URL: http://bokmoster.blogspot.com/
Postat av: Pi

Om du inte är helt förtjust i hårdkokta deckare så är detta säkert en bra start. Det mesta av hans övriga produktion är rejält hårt. Fast bra.

2008-02-05 @ 09:39:26
Postat av: Bokmoster

Nej, du har helt rätt i att hårdkokt inte är riktigt min grej. Jag försöker ibland, men det brukar inte gå så bra. Därför ska det bli extra spännande med patienten. Fast den får vänta lite till!

2008-02-05 @ 10:34:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback