Fem serier som jag tycker något om

Måndag och alltså bokfemme-dags hos Malin. Den här veckan är temat serier. Bokserier alltså, inte serier i rutor. För i så fall hade jag skrivit om Dilbert. Min totalfavorit. Men nu var det alltså böcker det skulle handla om.

Svårt det här. Jag har ju visserligen läst massor av bokserier eftersom jag läser en hel del fantasy. Problemet är att jag egentligen inte gillar dem så mycket. Jag tycker att det är avkopplande och rogivande att läsa fantasy, men jag tycker sällan att det är speciellt bra. Äsch, det får bli lite blandat med serier som jag tycker något om. Så för allt i världen; se inte detta som någon form av boktips.

Tidens hjul - Robert Jordan
Stephen King brukar hävda att han lider av litterär elefantiasis. Det är ingenting mot Robert Jordan. På svenska har hans serie nu kommit upp i drygt 20 böcker. Vad gör karln då? Jo, då går han och dör. Bara så där. Men tydligen ska han ha skissat upp tillräckligt mycket för att förlaget ska kunna få klart serien. Den här serien började jag på för massa år sedan. Läste till bok 14 och insåg att den inte var klar. När det fanns tjugo böcker trodde jag att den var färdig. Fixade dem och läste om från början, bara för att inse att det fortfarande inte var klart. Nu är jag ju tvungen att läsa de sista också. Trots att jag retar mig till döds på de flesta personerna i serien.

Grottbjörnens folk - Jean M. Auel
Iiiiiiihh. Pinsamhet! Jag gillar ju verkligen upplägget. Det är hur lätt som helst att få igång mig på förhistoriska människor med grävkäppar, som jagar mammut och har totemdjur. Härligt. Jag kunde till och med leva med att Ayla (?) var världens största geni och uppfann allt från ridning till pilbågar. Men sexscenerna! Iiiiiiiiiihh. Stenålderssexet! Jag rodnar bara jag tänker på det. Det var så dåligt. Och så återkommande. Jag ville ju bara läsa om hur man garvade skinn och sydde skor med flintaredskap, men på var hundrade sida kunde man lita på att Jondalar skulle plocka fram sin jättelika... Huuuuu. Sex alltså. Det är få förunnat att kunna skriva om det. Auel kunde det inte. Men jävlar vad hon försökte. På var hundrade sida, minst.

Nick Carter
Pulp fiction. De här böckerna har inte ens någon författare. Jag förstår varför. Ingen vettig människa kan ha velat sätta sitt namn på det här skräpet. De här böckerna började ges ut redan på 30-talet och är väl urtypen till det som kallas kiosklitteratur. Det var i alla fall där jag hittade dem. För en krona styck. Sedan sålde man tillbaka dem för femtio öre. Som hittat ju. Eftersom jag inte stod ut med Vita serien eller Allersromaner när jag var liten, läste jag massor av den här sortens deckare. För unga läsare kan jag upplysningsvis berätta att pocketboken inte riktigt fanns på den tiden. Nick Carter var agent i bästa James Bondstil. Han jobbade för den hemliga organisationen AXE (vilket i min värld uttalades akse) och hade gett sina vapen namn. (Fatta hur coolt det var!) Stiletten Hugo, Lugern Wilhelmina och gasbomben Pierre.

Britta-böckerna - Lisbeth Pahnke
Jag var ju en entusiastisk om inte speciellt begåvad hästtjej. Jag älskade hästar. Och hästböcker. I princip. Men jag kunde aldrig riktigt förlika mig med Britta. Bara det att hon hette Britta var ju svårt. Att hon dessutom hade en egen häst som hette Silver gjorde mig läskigt avundsjuk. Om man hette Britta förtjänade man helt enkelt inte en egen häst. Och absolut inte en snäll skimmel som hette Silver. Allt jag fick var en elak kanin som hette Tingeling. Den bet mig. Undra på att jag hade svårt för Britta.

Vampyrkrönikan - Anne Rice
et är något tjusigt över vampyrer, helt enkelt. Och de första böckerna i Anne Rices serie om vampyren Lestat är ju härliga. Men... ähmmm, sedan händer det ju något alltså. De tappar en aning i kvalitet. Om vi säger så. För att inte tala om hennes andra böcker. Som vi inte ska tala om alls, tycker jag...

Jaha, så var jag alltså färdig för den här gången. Veckan bokfemma avklarad. Stiligt!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Hrrmm. Av någon anledning står andra delen av Auels serie i min bokhylla.
Kanske skulle göra en lista över vilka böcker jag skäms över att ha läst?

Postat av: Camilla

Britta-böckerna har jag ju alldeles glömt! Kanonböcker att läsa på sommaren när grannen hade slagit höet och man bara kunde önska att man vore en hästtjej på riktigt (jag har nog ridigt sammanlagt 4 gånger i hela mitt liv, men var väldigt intresserad av hästar iaf när jag var mindre).

2008-02-04 @ 19:02:08
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Pi

Den har ju klara chanser att platsa på listan... För de där sexskildringarna skar verkligen i hjärnan.

2008-02-04 @ 19:04:43
Postat av: Pi

Hoppsan, det hann komma in en kommentar under tiden jag skrev. Inga sexskildringar i Britta-böckerna, alltså.
Att jag inte riktigt gillade dem berodde nog bara på ren och skär avundsjuka. Jag gillade inte Britta och tyckte inte att hon borde ha någon häst.

2008-02-04 @ 19:10:19
Postat av: Klara

Haha - känner igen mig så i beskrivningen av Auels böcker. Jag kom bara till andra boken (första var ganska okej) men i andra stannade det upp någonstans i mitten när det helt plötsligt var sexscener gång efter annan. Och sen har jag inte tagit upp de böckerna igen....Men mitt bestående minne är också sexscenerna.... Lustigt egentligen...

2008-02-04 @ 19:32:19
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: PGW

Jag var nog inte ens gammal nog att ha sex när jag läste Auel, så då var det så spännande så ... men när jag försökte läsa om dem blev de rätt tradiga.

2008-02-04 @ 20:25:06
URL: http://palegreenwoman.blogspot.com/
Postat av: Pi

Jag tyckte också att den första var helt okey. Men den andra och tredje läste jag med allt mer rodnad på kinderna.

PGW - Alltså, det är ju en helt HELT annan sak. Ingen kan begära att en ung tonåring ska skunna förstå skillnaden mellan en fullständigt horribelt klichefylld scen och en vettig. Säg den sexskildring som INTE var spännande när man var i yngre tonåren? Herregud, då var ju till och med lärobäckerna spännande.

2008-02-04 @ 22:22:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback