En betydligt roligare bokfemma

Aah glädje i bokfemman denna vecka. Fast det här är ju lite sorgligt. Jag tycker att det är jättesvårt att komma på fem böcker jag förknippar med glädje. Jo, jag kan komma på mysiga böcker som har gjort mig glad när jag läst dem, men att komma på böcker som faktiskt fått mig att skratta riktigt mycket är betydligt svårare. Nu får vi ju tolka det som vi vill, men jag är verkligen sugen på riktigt roliga böcker.

Jag hoppas att några andra bokfemmedeltagare kommer med roliga tips. Men tills dess får jag väl försöka lista de jag kommer på just nu.

Vi struntar i gurkkungen - Christine Nöstlinger
Det här är en barnbok. Men jag var säkert i tonåren när jag läste den. Hur jag fick tag i den är en gåta, men både jag och min bästa kompis älskade den här absurda berättelsen om en gurkformad varelse som bor i potatiskällaren. Jag tror att den står någonstans i bokhyllan. Det är kanske dags att läsa om den?

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams
I mina ögon blir den här serien sämre och sämre för varje bok. Ajöss och tack för fisken är kass. Men vad spelar det för roll. Här finns Marvin. Världens bästa Marvin! En depressiv robot med världens skarpaste hjärna. Totalt uttråkad. De här böckerna läser jag egentligen bara som en samling one-liners. Men vilka one-liners det är...

Stekta gröna tomater -  Fannie Flagg
Det går inte att komma ifrån. Den här boken fick mig att må bra i hela kroppen. Det här är feel good-litteraturen i sitt esse. Tyvärr lånade någon mitt exemplar så jag har inte läst den på många år. Men jag kan fortfarande minnas hur gärna jag skulle vilja släntra in på cafet i Whistle Stop och prova deras stekta tomater. Köttet tror jag däremot att jag skulle hoppa över.

Systrar - Rita Mae Brown
Den här boken önskar jag att fler hade läst. Jag fick i stort sett tvinga den på min man för att ha någon att prata om boken med. Det tog ett kapitel, men sedan var han också fast. Den här boken är tokcharmig. Jag har skrivit om den tidigare, jag vet. Men det tycks inte finnas någon annan som hoppar jämfota av glädje tillsammans med mig. Det kan bara betyda att ni inte har läst den! Eller? Läs den om ni hittar den! Jag har aldrig sett den i pocket och den är gammal. Men biblioteket kan kanske ha den. Det är absolut mitt boktips den här veckan.

Inconceivable - Ben Elton
Att en bok om ofrivillg barnlöshet kan vara så här rolig! Jag skrattade så att jag fick hicka när jag läste om Sam och Lucys vedermödor. Lucy vill ha barn. Sam å andra sidan är mer upptagen av sina drömmar om att skriva ett framgångsrikt filmmanus. På svenska heter boken tydligen Fruktlösa försök. Elton är antingen fruktansvärt ojämn eller också har jag tröttnat på honom för Dead famous tyckte jag var rejält kass. Men den här är bra. Det tyckte jag i alla fall då, för tio år sedan eller vad det kan ha varit, då jag läste den.

Så det var de roliga böckerna det! Under veckan ska jag försöka hinna ikapp med mitt bloggande. Om inte alla galna kunder fortsätter med att vräka jobb över mig på det här sättet. För i så fall vill jag ärligt talat inte skriva ett ord när jag väl är klar för dagen.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Hm, jag behöver röja lite i hyllorna ...
Vill du ha "Fried Green ..." på engelska?
Kommer med posten i så fall, adress och grejer ordnar vi i nästa steg :-)

Postat av: Pi

Ja! Det är klart att jag vill. Vad snällt.
Tusen tack.

2008-02-28 @ 18:57:18
Postat av: Signe

Hej, bra val, själv glömde jag Ben Elton.
Signe

2008-02-29 @ 13:45:18
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Pi

Ja, Ben Elton är rolig. Eller han var rolig förr. De senaste böckerna har blivit sämre tycker jag.

2008-02-29 @ 21:38:53
Postat av: Amoroso

Fannie Flagg talar till mig från alla håll nu. Hmmm... den var ju så underbar, filmen. Det är nog dags att både läsa boken och se om filmen nu tror jag...

2008-03-01 @ 10:03:43
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Västmanländska i Skåne

Försökte hitta "Systrar" idag på bibblan, men tyvärr ...

2008-03-02 @ 20:41:00
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Pi

Finns inte Systrar på biblioteket? Skandal!! Då ska jag vara extra rädd om mitt skamfilade inbundna exemplar.

2008-03-03 @ 09:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback