Avlyssnat

Sådär. Nu är jag i alla fall klar med en utav böckerna på listan.


I mördarens rum - P. D. James

Det är något lite småcharmigt med engelska deckare. Men njaaee, inte så charmigt att jag faller helt och hållet. Kanske beror det på att det var evigheter sedan jag läste P.D. James, men det här var verkligen inte särskilt spännande. Hur mycket jag än försöker så lyckas jag aldrig bli riktigt nyfiken på vem det är som har mördat ett av syskonen Dupayne. Och mitt intresse blir allt mattare ju längre jag lyssnar.

Mitt intresse för Dalgliesh kärlekshistoria med den vagt presenterade Emma är inte ens mätbart. Det struntar väl jag i. Så när mördaren väl är avslöjad så har jag riktigt tråkigt de sista tjugo minuterna. Men om det finns någon annan som är intresserad så ska jag låta bli att avslöja något.

Normalt brukar ljudböcker vara till väldig hjälp i städningen. För jag vill alltid höra en liten stund till. Icke så när det gällde den här boken. Jag har inte haft det minsta besvär med att lägga ifrån mig den när jag har varit klar med det jag har hållit på med. Men, jag ska inte klaga. Den har varit med mig i tvättstugan och när jag bakat och lagat mat och i alla fal gjort de stunderna betydligt trevligare än vad de hade varit utan bok. Alltid något.

Men nu till något annat. Är vi för eller emot skådespelande uppläsare? Normalt gillar jag verkligen Tomas Bolme som uppläsare, men här stör jag mig på hans ideliga röstbytande. Framför allt när han ska gestalta engelska överklassdamer. Jag tycker bara att det låter fånigt. Och när någon av poliserna talar utpräglad stockholmska blir jag lite fnissig. Behövs det här verkligen? Jag tror inte att jag har några problem med att förstå vem det är som pratar även om uppläsaren inte byter dialekt mellan replikerna. Vad tycker ni andra som lyssnar på ljudböcker? Några åsikter?

För övrigt hjäpte det inte mycket att jag blev klar med den. Eftersom jag bara hade hunnit halvvägs hem var jag tvungen att börja på en ny bok. Så nu har jag en ny Arne Dahl-historia i lurarna. Nåja, jag tröstar mig med att jag får motion i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Ylva

I mördarens rum var ganska bra, tyckte jag, när jag återuppväckte mitt intresse för PD James. Men tanten är över åttio och det märks lite grann i hennes sega och noggranna prosa. Fast eftersom jag är kär i Dalgliesh köper jag vad som helst.

Men Bolme byter alltså röst? Han skådespelar istället för att vara uppläsare??? Ojojoj. Dessa skååådespeeelare! Kan de inte bara läsa rakt upp och ner och göra sitt jobb?

Postat av: Pi

Jag tyckte att den började bra. Men någonstans tappade jag intresset. Kanske för att jag inte är kär i Dalgliesh, kanske för att jag avbröt lyssnandet alltför många gånger.

Och ja. Bolme byter röst. Jobbigast blir han när han gör små veka tantröster. Jag vill inte ha radioteater när jag lyssnar på böcker. Fast jag är inte helt tvärsäker, här. Kanske kan det vara bra ibland?

Eller är du ironiskt nu? Ibland är det svårt att veta i text.

2008-02-06 @ 16:54:35
Postat av: camilla

Jag skulle bli jätteirriterad på en skådespelare som förställde rösten i en ljudbok. Den enda ljudbok där jag har uppskattat röstskådespeleri var Liftarens Guide till Galaxen, för där var de olika rösterna så himla väl valda och gav liv till historien.

Bolme läser även in alla Jan Guillous böcker och där byter han aldrig röst. Man märker att hans röst förändras när han till exempel läser vad en kvinna säger, men aldrig att han förställer rösten.

Jag kan iofs inte ge något riktigt bra skäl till att jag skulle bli irriterad, men känner bara spontant att jag skulle bli det.

2008-02-06 @ 18:20:34
URL: http://camillasboklada.blogg.se
Postat av: Pi

Jag har också hört Bolme läsa Guillou och där har jag inte alls stört mig på det. Där tycker jag att han har varit i det närmaste perfekt.
Kanske var det alla de engelska äldre damerna som gjorde skillnaden?

2008-02-07 @ 11:03:28
Postat av: Ylva

Jag var inte alls ironisk , för en gångs skull, haha! Jag vill inte heller ha radioteater när jag lyssnar på en uppläsning - de tu är helt olika saker! Björn Granath är grym som uppläsare, tycker jag, han har läst många noveller, bland annat skräcknoveller på SR - kanonbra! Bolme eldar däremot på lite för mycket!

2008-02-08 @ 11:11:38
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: Görel

Det beror på skulle jag vilja säga! Exempelvis tyckte jag att Johan Rabaeus uppläsning av Reginald Hills "En dans på rosor" var helt suverän, i synnerhet gjorde han den äldre kommissarien (vad han nu heter) så bra, jag kunde verkligen inte hålla mig för skratt på hundpromenaderna.

2008-02-13 @ 19:49:59
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag tycker. Kanske kan det fungera med rätt person och rätt bok? Men ibland blir det fel, tycker jag. Som med Bolmes svaga tantröster.

2008-02-14 @ 10:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback