Vilken irriterande människa!

Den här boken ska man tydligen inte läsa om man saknar humor eftersom den då kan göra större skada än nytta.

Det är roligt att veta bäst - Barbro Lindgren

Jag har visst humor, mumlar jag irriterat för mig själv när jag läser det här. Problemet är att du inte är rolig, fortsätter jag argumenterandet i mitt huvud. Barbro håller tyst. Och illustrationerna av Magnus Bard är skitfula, avslutar jag för att få sista ordet. För jag vet minsann också bäst.

Jag vet inte hur man ska kategorisera den här boken. Kåserier känns inte rätt. Men jag kommer inte på något annat. Här är i alla fall en samling texter där Barbro Lindgren klagar på saker. Till exempel; helgdagar, religion, präster, konst, mat, Ölandsbron, posten... you name it.

Sedan kommer det lite texter om Barbro själv. Då blir det uppenbart varför jag retar mig så sjukt mycket på de här texterna. Jag är ju nästan precis likadan. Jag är precis lika osällskaplig och tjurig och tvär som hon. Fast sedan har vi det där jobbiga att hon är begåvad också. Och att hon har skrivit om Loranga, Mazarin och Dartanjang som jag avgudar - det har inte jag. Tyvärr. Grymt irriterande.


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag läste den förra året någon gång och håller med dig om att den inte var särskilt rolig - men hennes barnböcker gillar jag!

Postat av: Jenny B

OJ då, den här boken är nog inget för mig! Jag tyckte ju inte ens om hennes böcker som barn, särskilt inte Loranga, Mazarin och Dartanjang som förvirrade mig och gjorde mig obehaglig till mods. Kul att läsa vad du tycker i alla fall!

2008-08-13 @ 22:30:20
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Pi

Den här boken är helt enkelt inte rolig! Det går att gnälla på ett kul sätt, absolut. Men det här smakade gammal mellanmjölk.

2008-08-15 @ 14:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback