Söt nostalgikick

Åååh vilken fin bok. Trots att jag i stort sett inte äter godis längre var jag bara tvungen att låna den här boken när jag såg den på biblioteket. Vilket underbart frossande i nostalgi det var!

Nostalgiboken om Godis & Glass - Annica Triberg och Eva Kallhed

Någon som kommer ihåg Glasseman? Det gjorde jag. Fast jag hade glömt namnet. Tydligen fanns den bara i två år. Ett glassansikte med chokladhatt vanliljansikte och jordgubbsrosett som fanns ett tag på sjuttiotalet. Då fanns också glassen Flirt. Ett hjärta av jordgubbs- och vaniljglass med överdrag av mörk choklad. Gissa om minnena kom stömmande tillbaka när man uptäcker alla de där tablettaskarna som man hade glömt av?

Visst, Tenor, Figaro och Domino fanns kvar ganska tydligt i minnet. Men den otäcka sockerfria tabletten Mörk från Cloetta väckte massor av minnen som jag helt hade glömt bort. Min pappa brukade ha sådana ibland och för mig var det verkligen nödgodis. Lite bättre än ingenting, men inte mycket!  Någon som minns? Enormt ful brun ask, med en kepsklädd man i orange som kör en röd veteranbil.

Och tablettasken Hals som Björn Skifs gjorde reklam för! Och vaniljglassen som man fick i en färgglad boll av plast. Den trodde jag kom från GB, men den kom tydligen från Trolhätteglass - ett märke som jag helt hade glömt bort. Och... jag har svårt att hejda mig här. Alla dessa märken och minnen som bara strömmar över mig när jag tittar på alla bilderna och läser folks minnen av godis från förr.

Fast helst vill jag ha ett Riff! Gärna nu direkt.

Kommentarer
Postat av: En bok om dagen

Åh! Den stod jag och höll i, då jag var på loppis förra helgen. Men så slog snåljåpen i mig till och sade med sin allra gnälligaste röst: "Men du har ju så himla många böcker redan!"... Nu ångrar jag mig!

Postat av: Marianne

Riff lakrits! Mums!



Jag minns faktiskt Glasseman, fast precis som du hade glömt namnet.



Men orange, rött och brunt? Tur att Mörk har fallit ur minnet, hu vilken färgkombination.

2008-08-15 @ 09:01:27
URL: http://marremakro.blogspot.com/
Postat av: Pi

Jag blir också så där snål ibland. Dessutom har jag helt enkelt inte plats i bokhyllorna längre. Det är tokfullt. Jag lånade den på biblioteket! Se det som ett tips.



Men Marianne, ska du dissa min ungdoms inredning. Brunt, orange och rött var stort när jag växte upp. Och sjögrästapeter... det var hett.

2008-08-15 @ 14:21:13
Postat av: Marianne

Jomen, det är den typen av inredning jag minns (det skiljer bara tre år mellan oss) och antagligen har fått bestående men av ... :-)

Vad var det där läskiga tapeterna kallades? De där som man snudd på fick brännskador av?

2008-08-15 @ 15:17:22
URL: http://marremakro.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback