A

Då har turen alltså kommit till bokstaven A i Malins senaste utmaning. Det borde ju inte vara omöjligt, tycker jag.

Författare - Isac Asimov
Stiftelsetrilogin hör ju till allmänbildningen, tycker jag. Oavsett om man gillar science fiction eller inte. Jag tror inte att någon kan påstå att det är ett verk med något direkt djup. Personbeskrivningar är verkligen inte Asimovs starka sida. Men själva handlingen är det absolut inget fel på. Jag har sällan haft så roligt som när jag läste stiftelsetrilogin för allra första gången. Och finns det någon som inte har gjort det så gör det bums! Det är typ en order.

Bok - American Psycho
Det här är nog den enda bok jag frågat efter på biblioteket som vuxen där jag har fått svaret att man bestämt sig för att inte ta in den. Uppenbarligen tyckte inköparna på mitt bibliotek att våldet var för explicit och att den saknade litterärt värde. Jomenvisst hörru! Jag misstänker att de kan ha fått äta upp det senare Jag fick i vilket fall som helst gå iväg och köpa den själv.

Karaktär - Ayla
Världens smartaste brud. Hon uppfann typ både ridningen och pilbågen och... och hon förstod sig på ärftlighetslagarna också och fattade att hur barn blev till när andra bara stampade omkring i leran och liksom tänlte "hmmm... totem... styrka...hmm månen...." Men inte Ayla inte. Hon fattade grejen. Och så var hon skitsnygg också.
Alltså, jag hyser fortfarande något slags hatkärlek till Auels figurer. Jag älskar forntida historia. Jag älskar att läsa om hur man jagade, grävde upp rötter, beredde skinn och gjorde skålar. Men jag hatar, verkligen hatar hennes pinsamma sexscener. De var så dåliga att jag fortfarande rodnar över hela kroppen när jag tänker på det. Jag vill läsa om grävpinnar, läkedomsörter och hur man använder hjortsenor för att tillverka verktyg - inget annat, tack!

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Ha, ha - ja, jösses vad hon var smart den tjejen!!! Men jag läste och slukade och rodande över sexscenerna precis som du.

Postat av: Jenny B

Bra att du nämner Ayla. Vilken kvinna! Vilka äventyr!

2008-08-07 @ 22:30:46
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Ylva

Hihi, Ayla, ja! Jag har själv inte läst någon av böckerna men minns (med rodnande kinder) att den första var min pappas favorit ett tag. Undrar varför...

2008-08-09 @ 17:07:24
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: Pi

Haha, Ylva du behöver inte skämmas å din pappas vagnar. De pinsamma sexscenerna dyker upp först i bok nummer två. Men sedan går det snabbt utför...

2008-08-10 @ 16:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback