Tre geografiska uppevelser

Jag fortsätter direkt. Förra veckan var det geografiska skildringar som Petra efterlyste. Så, här kommer tre böcker där platsen är en stor del av behållningen.

Midnatt i ondskans och godhetens trädgård - John Berendt
Savannah. Behöver jag säga mer? Jag älskar sydstatsskildringar. Trots att jag inte ens varit i USA. Antagligen kommer jag att bli oändligt besviken om jag någonsin reser dit. Men för mig räcker det långt att en bok utspelar sig i Sydstaterna för att jag ska förutsätta att den är bra. Fast den här boken är bra. Verandor och mangroveträd, mord och mörka hemligheter, hetta - behövs egentligen något mer?

Tusen strålande solar - Khaled Hosseini
Till och med titeln handlar om Kabul. För mig är beskrivningen av Afghanistan och Kabul den största behållningen med den här boken. Inte för att jag vill åka dit. Det vill jag verkligen inte. Men det känns som om jag får en bild av staden. Vad den en gång varit och vad den har förvandlats till.

Lämna inga spår - Hannah Nyala
Sällan betyder den geografiska placeringen så mycket som här. I den australiska öknen är det uppenbarligen inte lätt att överleva. Jag tycker att det här är en nära på genial thriller där landskapet är den största faran. Så mycket dödligare än de män med gevär som också jagar huvudpersonerna. Ett måste för varje överlevnadsfantast och för oss som hellre sitter i en bekväm fåtölj och avnjuter andras plågsamma kamp för överlevnad med kaffekopen inom bekvämt räckhåll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback